Kan een mobiele airco vanuit de slaapkamer de woonkamer goed koelen?

Ik zit er over te denken een mobiele airco aan te schaffen voor de zomer. probleem is alleen dat ik de de afvoerslang alleen via de slaapkamer kan laten lopen.

deze slang is 1,5 meter en mag niet verlengt worden, de afstand tot de woonkamer is dan nog 1,5 meter (zie plaatje)

de airco die ik in gedachte had is bruikbaar tot 35 vierkante meter, alleen is het "gebied"wat ie moet bestrijken dus niet vierkant of rechthoekig.

dus vandaar mijn vraag of de airco vanaf de slaapkamer de woonkamer goed kan koelen.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.5K

Het beste antwoord

Niet doen, tenzij je je energieleverancier wilt sponsoren. De warme lucht die uitgeblazen wordt, zal de koude lucht meteem weer opwarmen want de kamers zijn niet luchtdicht. Investeer in een goede split unit van bijvoorbeeld Daikin. Ik heb dezelfde fout gemaakt als jij mogelijk gaat maken en heb inmiddels een split unit aan laten leggen (kan en mag je niet zelf). Ding is zo stil dat ik er gewoon bij kan slapen, dat hoef je met een mobiele niet te proberen want daarmee is het alsof je op de landingsbaan van Schiphol slaapt.
paulus811
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
bedankt voor je antwoord een split unit zou indd ook absoluut de voorkeur hebben, ware het niet dat je dan moet gaan "verbouwen". ik heb contact gehad met de woningbouw en al meerdere opties voorgelegd om een airco luchtdicht te maken met een mobiele airco of een ingebouwde. het antwoord was vrij simpel: nee op alles, en als ik ergens een gat laat maken voor de uitvoer van de airco zijn de kosten om dit weer te laten maken voor mijn rekening. ik ben een leek, maar ik neem aan dat zon split unit niet zonder een "kleine verbouwing" van een raam of muur kan. om het qua budget nog enigzins binnen de perken te houden (ook kijkende naar kosten zou ik verhuizen) kwam ik alleen op deze optie uit. de uitvoerbuis dus via een rechthoekig mondstuk uit het raam hangen zodat het raam zou weinig mogelijk open hoeft. maar zoals gezegd ik ben een leek, dus andere opties hoor ik graag.
paulus811
10 jaar geleden
Aha, bij een huurhuis liggen de zaken inderdaad anders en mag je niet zomaar een gat in de muur maken van ong 5cm voor de slangen tussen wandunit en compressor die buiten staat. Aan de andere kant kost het dichtmaken van een gat ook niet de hoofdprijs. Vaak wordt bij een mobiele airco een piepschuimen 'mal' geleverd om de slang uit het raam te kunnen hangen de ruimte van het open eaam af te dichten. De buis mag je niet verlengen denk ik omdat de lucht teveel afkoelt en als damp neerslaat in de buis met schimmel als gevolg. Maar als je dat goed reinigt af en toe, lijkt me dat geen ramp. Ik was 2300 voor de split unit kwijt, maar zie het als waardevermeerdering van mijn eigen huis. Met een slaapkamer die op het zuiden ligt, is het in de zomer soms bloedheet. Heb er best veel plezier van.

Andere antwoorden (1)

Doordat die airco zijn koele lucht blaast zal ook de andere ruimte koelen.
Indien de warme en koude lucht zich onvoldoende mengt dan kan u nog altijd een extra ventilator plaatsen in de grootste ruimte om de luchtstroom te forceren.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
paulus811
10 jaar geleden
Onvoldoende mengt? Volgens mij moet er niets gemengd worden en heb je een airco voor de koude lucht.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Met "onvoldoende mengen" bedoel ik dat de koude lucht niet ver genoeg in die grote ruimte komt wat normaal geen probleem zou mogen zijn gezien het toestel geschikt is voor 35m².
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat met die ventilator werkt prima, alleen staan er dan 2 apparaten in de weg en herrie te maken.