Wat gebeurt er als stroomdraden in de badkamer in aanraking komen met water?

In de badkamer hangen bij mij stroomdraden met hieraan een kroonsteentje en een aardedraad om eventueel een extra lampje op te hangen. Wat gebeurt er als deze draden in aanraking komen met water? Bijvoorbeeld als je aan het douchen bent en er komt water bij de draden? Is dit dan dodelijk? Er is een aardlekschakelaar op die groep aanwezig.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
16.3K

Antwoorden (3)

Ter bescherming tegen elektrocutie is er voor natte ruimtes een lekstroomschakelaar verplicht van 30mA. Als er water op die draden zou gespoten worden en er ontstaat stroomverlies dan zal die automaat uitschakelen.
Er zijn 2 mogelijkheden nl :
1) de stroom loopt tussen de fase draad en de aarding aan dat kroonsteentje dan zal die daarover uit gaan.
2) u spuit op enkel (moeilijk maar toch) op de fase draad dan zal de stroom tss die fase en de waterstraal naar de aarding van de douchecel lopen en zo uit gaan.
In beide gevallen bent u veilig.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als de draden via kraanwater contact met elkaar maken heb je kortsluiting want kraanwater is een geleider. Kortsluiting is een risico maar zolang de stroom niet via jouw lichaam loopt is er geen levensgevaar. Bij kortsluiting van de fase met de "nul" zal er een zekering uit klappen en bij kortsluiting van de fase met de aarde een zekering en/of de aardlekschakelaar.

Je moet er dus mee uitkijken. Maar het levert geen gevaar op als je er maar niet met je handen aan zit als het maar niet drijfnat wordt.

Als er een klein druppeltje water op een stroomdraad komt zonder dat er contact komt met een andere draad gebeurt er niets want dan is er nog geen stroomkring. Net als met die vogel die op een hoogspanningsleiding gaat zitten, die wordt ook niet onmiddellijk geëlektrocuteerd.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Grote kans op kortsluiting