De adapter van mijn laptop is mogelijk doorgebrand. Hoe kan ik op een veilige manier testen of hij het nog doet?

Ik ben net verhuisd en toen ik de adapter van mijn laptop in een stopcontact wilde steken (met de laptop erop aangesloten) hoorde ik een 'klap' in het stopcontact. De stekker heb ik er toen onmiddellijk uitgetrokken en op de zilveren puntjes van de stekker waren een soort brand/schroeiplekjes te zien die er eerder nog niet zaten. Is mijn adapter nu doorgebrand? En zou ik hem nog kunnen gebruiken?
Ik wil natuurlijk niet mijn hele laptop weg hoeven gooien als ik 'm straks toch weer oplaad met deze adapter... De laptop doet het overigens nu nog prima.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.7K

Antwoorden (3)

Ik zou eerst hetzelfde stopcontact met een goedkoop lampje ven testen. Als deze gewoon brandt, is de adapter stuk. Knalt deze ook kapot, dan moet je je leidingen nakijken.

Vermoedelijk is het de adapter: deze niet koppelen aan je laptop. Ga naar Kruidvat en koop een universele adapter voor ca. €18,-
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat gebeurt hier ook wel vaker bij dat soort adapters dat deze een klap en een vonk doen overslaan bij het aansluiten op het stopkontakt.Het beste kan je de adapter gewoon even (laten) testen met een multimeter.Als de op het kastje aangegeven spanning er uit komt (en dus niet meer of minder ) is deze gewoon goed.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat kan normaal zijn en is echt niet erg.
Gezien u niet schrijft dat de zekering eruit gegaan is in de kast dan kan u vrijwel zeker zijn dat ie het nog doet.
Op de adapter staat een spanning opgegeven, dikwijls is dit 19 Volt, dat kan u met een multimeter even controleren, die kan onbelast iets hoger zijn.
Of gewoon op uw laptop aansluiten en dan zal u wel zien of die nog oplaadt.