Bestaat er iets van een kluis waarmee je een tijdklok in een stopcontact kan afsluiten?

Mijn oma heeft alzheimer. Ze zet steeds de elektrische deken aan. Ook als ze niet in bed ligt. De laatste tijd heeft ze ook regelmatig ongelukjes in bed (bedplassen)

De begeleiding heeft nu een tijdklok aangesloten op de elektrische deken. Maar oma heeft dit in de gaten en trekt de tijdklok uit het stopcontact en steekt dan de stekker van de deken weer terug.

We willen nu dus een soort van kluisje plaatsen zodat ze de stekker er niet meer uit kan halen. Bestaat zo iets en hoe heet dat?

En is een elektrische deken wel veilig bij bedplassen?

Amadea
7 jaar geleden
Een onderdeken is onveilig bij bedplassen. Alleen een bovendeken zou kunnen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik zou niet weten waarom je niet gewoon de elektrische deken weg zou halen ? Dat lost het hele probleem op, en het zijn toch ondingen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Stekker van de deken eraf knippen en direct INtern in de schakelklok aansluiten. Moet je wel even een gaatje boren; schakelklok wordt nu definitieve stekker.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Veel ouderen worden niet meer warm en dat is geen prettige situatie, om het zachtjes uit te drukken. De deken moet aangezet worden voor dat men naar bed gaat, niet pas als men naar bed gaat. Het bed moet voorverwarmd worden.
http://www.medicinfo.nl/d_504#
https://www.inventum.eu/persoonlijke-verzorging/elektrische-dekens/hn131mw/ Er zijn elektrische onderdekens en nachtkleding ontworpen speciaal voor personen die wel eens een ongelukje hebben.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik zou een geliefde van mij met dementie of incontinentie nooit een elektrische deken geven, lat staan bij een combinatie van beide. Het is heel vervelend om haar de deken af te nemen - zeker als ze dit niet goed begrijpt - maar nóg vervelender als er ongelukken door ontstaan. En ze heeft laten zien dat ze er niet verantwoord mee om kan gaan. Zeker in combinatie met vloeistoffen is er gevaar voor schokken en kortsluiting. Daarbij kan een elektrische deken ook té warm worden gezet, en is dat zeker bij ouderen die dit niet altijd meer goed kunnen opmerken een risico op verbranding. In combinatie met een kwetsbare huid en verminderde doorbloeding kan dat hele akelige wonden opleveren. Komt er 's avonds iemand om haar in bed te helpen? Als die meteen bij binnenkomst een kruik of pittenzak in het bed legt of eventueel een elektrische deken die hij of zij daarna weer meeneemt of achter slot en grendel opbergt, is het bed al aardig opgewarmd in de tijd dat ze oma helpen met tanden poetsen, omkleden en in bed komen. Bij een kruik moet je zeker weten dat ze hem zelf niet open kan krijgen, of ook weer meenemen/opbergen voor ze gaat slapen (en als je ze in bed laat liggen: kijk ook weer uit en maak het niet té warm). Woont oma intramuraal, dan kunnen ze eventueel een half uurtje voor ze naar bed gaat alvast langskomen om het bed op deze manier voor te verwarmen.
HeerVoldemort
7 jaar geleden
Ik begrijp dat sommige mensen vinden dat we geen elektrische deken zouden moeten gebruiken. Maar laten we het eens anders bekijken. Oma woonde voor een jaar terug nog op zichzelf. In een jaar tijd hebben wij haar ALLES afgenomen. Haar huis, haar zelfstandigheid (dat beetje wat ze nog had), vrije keuze in boodschappen en kleding, haar bankrekening en bovenal haar privacy. En allemaal omdat het niet anders kon. Moeten we dan de rest ook maar afpakken? Of eerst kijken of het op een manier kan worden opgelost zonder maar meteen weer af te pakken. Oma heeft het heel erg snel koud. Ze vind een elektrische deken gewoon heel erg fijn. Dus een oplossing is gewenst. En indien dat niet gaat kunnen we altijd nog overgaan tot afpakken. Een elektrische bovendeken gaat niet. Dat snapt ze niet. Een elektrische deken HOORT op de matras. Dus zal ze deze op de matras leggen.
HeerVoldemort
7 jaar geleden
Oma woont bij een instelling die gericht is op mensen met dementie. Een fantastische instelling vind ik. Ze mogen mij daar ook neerzetten als ik ooit zo iets krijg. 3 bungalows met per bungalow 6 bewoners en per bungalow 2 begeleiders. s' Nachts 1 per bungalow . Je betaald kamer huur en de zorg komt uit PGB. Dus ze mag haar AOW zelf houden. Elke dag word er vers gekookt per bungalow en daarbij mogen de bewoners helpen als zij dit willen. Er is een gezellige gezamenlijke huiskamer maar elke bewoner heeft ook nog zijn/haar eigen kamer. De begeleiders zijn geen verzorgers in de zin als verzorgers in een verzorgingshuis. Ze helpen bewoners indien nodig maar ze gaan niet van top tot teen wassen bijvoorbeeld.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik snap je. Echt. Ik zou mijn oma, vader of moeder ook zijn of haar comfort niet af willen pakken. Maar eerlijk is eerlijk: ik vind elektrische dekens sowieso enge dingen. Ik heb het heel snel koud en het is me al vaak aangeraden, maar ik durf met de katten (die graag hun nagels in dekens zetten, en tot voor kort had ik er ook één die regelmatig ongelukjes had) én vanwege het - zij het zeldzaam voorkomende - risico op stomalekkage zo'n ding gewoon niet te gebruiken. Voor ik m'n stoma had was ik trouwens hartstikke incontinent, en in alle informatie die ik erover vond destijds werd altijd aangegeven dat een elektrische (onder)deken in combinatie met incontinentie echt ontzettend gevaarlijk is. En ik heb teveel enge verhalen gelezen over smeulende bedden of bijna-afgefikte woningen. Ik zou dus écht proberen een alternatief te zoeken. Je laat immers ook het gas afsluiten als je merkt dat een dementerend familielid regelmatig vergeet het gas uit te draaien, óók als ze daar ontzettend boos en verdrietig van worden. Dit vind ik net zoiets, tenzij je natuurlijk een elektrische onderdeken kunt vinden die wél veilig is bij incontinentie en ook anderszins goed beveiligd is of kan worden. Fijn dat je oma goed verzorgd wordt; ik koop zelf al mijn zorg in met een PGB, dus mij hoef je de voordelen niet uit te leggen :-) Al roept die laatste zin wel vragen op: kunnen mensen die die zorg wél nodig hebben daar dan wel blijven wonen? En ik ben ook benieuwd of er gezamenlijk zorg wordt ingekocht en wie dan de regie heeft over de zorg aangezien de bewoners dat niet meer zelf zullen kunnen, maar dat is een ander onderwerp. Ik vind het altijd interessant om te weten wat voor woonvormen er allemaal zijn in den lande en hoe die dat regelen, maar dat is niet iets voor hier openbaar denk ik. Terug naar het onderwerp; er zijn dus vaste zorgverleners en die zijn naar ik aanneem ook 24 uur per dag aanwezig of ten minste oproepbaar. Verwarmt je oma het bed alleen vantevoren, of ook gedurende de nacht? In het eerste geval zou de begeleiding misschien de deken voor haar aan kunnen zetten en ook weer uit kunnen zetten? Ervoor zorgen dat ze hem sowieso niet zelf aan kan zetten is waarschijnlijk gemakkelijker te realiseren dan een timer blokkeren.
HeerVoldemort
7 jaar geleden
Indien de mensen echt zorg nodig hebben als bijvoorbeeld niet meer uit bed kunnen komen dan moeten ze verhuizen naar een verzorgingshuis. Maar er is sowieso een arts oproepbaar. Als er iemand ziek wordt is er natuurlijk extra alertheid. Oma heeft ook een tumor in de borst maar desondanks heeft ze daar geen last van en afgezien van medicijnen is daar geen verdere behandeling voor (ze is 93). Eens in de zoveel tijd is er wel een medische controle bij alle bewoners. Hoe het precies zit met de PGB weet ik niet. Mijn moeder is de curator van oma, maar ik geloof dat het PGB beheer door iemand van de instelling geregeld word. Al heeft mijn moeder daar wel alle inzage van. En rekenen maar dat zij dat controleert er word te veel gerotzooid met PGB's om dat zo maar op zijn beloop te laten. Oma zet de elektrische deken ook zo maar op de dag aan, ook als ze niet op bed ligt. Geen idee wat er soms in haar hoofd om gaat. Ik heb in ieder geval begrepen dat ze wel een deken heeft die beveiliging heeft tegen doorbranden en oververhitting of kortsluiting.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Uit de gebruiksaanwijzing van een Inventum-deken: http://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=5&ved=0ahUKEwi46q6Xg7PPAhWpLsAKHQfQBTgQFgg1MAQ&url=http%3A%2F%2Fwww.warmtedeken-zaak.nl%2FFiles%2F2%2F29000%2F29273%2FAttachments%2FProduct%2F5047U7i40992197967mSPljv19jv943R.pdf&usg=AFQjCNFc8ifiGhd3gUf5Agin3Yg6DaJSLw "-laat hulpbehoevenden, kleine kinderen en/of personen die over- of ongevoelig zijn voor warmte nooit de elektrische onderdeken gebruiken
-laat personen die incontinent zijn nooit op een elektrische onderdeken liggen" Er staat ook in dat je vóór elk gebruik moet controleren of hij wel helemaal vlak ligt, dat je moet oppassen bij verstelbare bedbodems omdat het gevaarlijk kan zijn als de deken beklemd raakt, dat je het kastje voor de bediening nooit op het bed of onder beddengoed moet leggen vanwege brandgevaar en hem niet moet gebruiken bij mensen die hem niet zelf kunnen uitzetten, etc. Dementieonline.nl, veiligheid en aanpassingen in huis ( https://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=2&ved=0ahUKEwiQnc_JiLPPAhVqIcAKHRqQCKYQFgghMAE&url=https%3A%2F%2Fwww.dementieonline.nl%2Fuploads%2Fbestanden%2FNummer%25208%2520Veiligheid%2520en%2520aanpassingen%2520in%2520huis.pdf&usg=AFQjCNH10qFEN6Ar2Kai98WLBEWIWYrcPg&bvm=bv.134052249,d.bGg )
"Kijk goed of de patiënt nog goed zelfstandig om kan gaan met elektrische apparaten. Vooral tuingereedschap en apparaten die zeer heet kunnen worden moeten niet zonder toezicht worden gebruikt. Ook elektriciteit in de badkamer kan snel tot onveilige situaties leiden. De patiënt moet geen elektrische deken gebruiken als het risico op incontinentie aanwezig is. Vraag iemand met verstand van elektriciteit met u samen het huis te controleren" Er wordt veel gewaarschuwd tegen het gebruik van een elektrische deken bij zowel incontinentie als dementie:
www.thuiswonenmetdementie.nl
https://thuiscomfort.nl/nieuws/veilig-en-zelfstandig-thuiswonen-met-dementie.html
http://www.rtlnieuws.nl/editienl/laatste-videos-editienl/elektrische-dekens-kunnen-brandgevaarlijk-zijn
http://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=12&ved=0ahUKEwjyp-rqh7PPAhWiI8AKHWx0AsU4ChAWCCAwAQ&url=http%3A%2F%2Fwww.clifa.nl%2FWarmte.doc&usg=AFQjCNFe6YM7xKFW4YxaQ0nWKxnYRTz34Q
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Misschien bij de fabrikant navragen of het veilig is om die elektrische deken in een speciale matrashoes voor incontinentie te doen? Dan zit ik alleen nog een beetje met de bediening; bij sommige elektrische dekens is het mogelijk om de bediening eraf te halen voor het wassen, misschien kunnen de begeleiders dan de deken aan en uit zetten, en nadat ze hem uitzetten dat kastje afkoppelen en meenemen of opbergen achter slot en grendel? Voorbeeld van een situatie waarbij inderdaad de thuiszorg de elektrische deken bedient:
https://www.zorgleefplanwijzer.nl/de-praktijk/praktijkvoorbeelden/item/dementie.html "In gesprek met de vrouw komt naar voren dat zij vooral veel moeite heeft met de grote zwarte ramen als het donker wordt, ze vindt het eng. Daarnaast vindt ze het bed te koud. Er komt nu dagelijks iemand langs om de gordijnen te sluiten en de electrische deken aan te zetten"
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
We waren tegelijk aan het tikken :-) Het PGB is natuurlijk ideaal voor mensen die zelf de regie willen en kunnen behouden en dan kun je je zorg perfect regelen zoals je dat zelf wilt. Alleen moet je dat dus wel kunnen en dat zou kunnen betekenen dat er een tweedeling ontstaat tussen mensen die mondig zijn en de touwtjes zelf in handen kunnen houden en mensen die dat niet zijn en puur om die reden aangewezen zijn op ZIN. Niet dat daar op zich iets mis mee is, maar binnen de PGB-zorg kan er vaak veel beter maatwerk geleverd worden. Ik kan daar alleen uit min eigen situatie al tal van voorbeelden van geven. In het geval van demente ouderen - die per definitie niet zelf (volledig) de regie kunnen houden, moet er dan dus echt een familielid zijn die zegt: "pa, ma, ik ga die zorg voor jullie regelen en daar houd ik echt de regie over zodat u precies passende zorg krijgt". Ik vind het dus gaaf om te lezen dat er mensen zijn die dit doen en dan niet alleen maar op individuele basis (zoals mensen die hun ouder(s) in huis nemen en vaak dan ook zelf geheel of gedeeltelijk de zorg op zich nemen) maar ook georganiseerd in woonvormen. Voor jongeren en jongvolwassenen zijn er bijvoorbeeld ouderinitiatieven, maar voor ouderen.. bestaan er kinderinitiatieven? Vast wel, maar waarschijnlijk veel minder. Wel jammer dat er aan uiteenlopende zorgvragen blijkbaar ook weer niet zó goed tegemoet gekomen kan worden dat ook ADL-zorg geleverd kan worden. Dat zou toch óók te regelen moeten zijn dan, zou je zeggen. Zéker als het gaat om PGB-zorg waar áls er al instellingszorg wordt ingekocht, deze het inhoudelijk niet voor het zeggen kan hebben. Ik hoop dan in elk geval voor je oma dat ze lichamelijk goed genoeg blijft functioneren om in haar huidige omgeving te blijven wonen. Het klinkt alsof ze het goed heeft daar.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
-een goeie nieuwe kan gewoon tegen water, incontinentie is dan geen probleem.
-er zijn er met een turbo functie: 15 minuten vol vermogen en dan naar een lager vermogen. Persoonlijk zou ik voor mezelf het risico nemen op ongelukken. Dat vele malen liever dan het continu 's nachts koud hebben, dat zou gewoon mishandeling zijn.

Antwoorden (1)

Je kan een schakelkast gebruiken en die over het contact zetten.

Een kluisje is ook zeer eenvoudig zelf te maken, bijna elk doosje met een slot kan:
Maak een inkeping naast of in de deksel waar je het snoer en dat van een verlengsnoer inlegt.
Timer in de doos en klaar. Op deze manier is het nog mobiel ook.
Dus verlengsnoer naar de doos, timer in de doos en stekker van de deken ook in de doos.
Let op: het snoer mag niet kapot kunnen gaan op de plek waar het de doos ingaat, dus geen scherpe metalen randen.

Toegevoegd na 14 minuten:
Wat dacht je ervan om de stekker in de tijdklok vast te lijmen?