Welke weerstand, hoe kies je de juiste?

Welke weerstand heb ik nodig om tussen mijn arduino en een led lampje te zetten?

arduino output: 5 volt

led: Uf 2.25 volt

En hoe bereken je dat nou eigenlijk? Ik heb verschillende weerstanden bekeken maar de ene is 100 Ohm en 1/4 watt en de andere 1/2 watt.

En waar kan ik ze goedkoop bestellen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.9K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Weerstanden kan je bereken door U=IxR
U= Voltage in Volt
I = Stroom in Ampere
R = weerstand in ohm. U is in dit geval Ub - Uf
Ub is bron spanning = 5V en Uf = 2.25V
I is de stroom voor een led en hier word in het algemeen 20 mA voor gebruikt. met deze 2 waardes en bovenstaande formule kan je R uitrekenen.
R = (Ub-Uf)/I wordt R = (5-2.25)/0.02 = +-140ohm
Uit de E12 reeks zit 150 hier het dichtst bij. als je een lagere waarde pakt dan krijg je een hogere stroom en dan kan je led doorbranden. het wattage is het vermogen(P) dat je weerstand aan moet kunnen zonder door te branden.
U x I = P wordt 2.75 (Uv-Uf) x 0.02 = 0.055W oftewel 1/4 watt is ruim voldoende
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als het een antwoord was +1.
Ook handig: http://ledcalc.com/

Antwoorden (1)

Daarvoor moet je de stroom nog weten,maar dat is meestal een 30 mA bij een led.
De rest is wet van Ohm.
5 V - 2,25 (Uled) = 2,75 Volt die over de weerstand komt te staan.
R = U/I = 2,75/0,03 = 91,66 Ohm
En Watt is P=UxI = 2,75 x 0,03 = 0,08 W
Dus is 1/4 Watt zeker goed

Toegevoegd na 4 minuten:
Die 100 mag gerust .
En zo'n weerstand kopen kan je misschien bij conrad ?