als het stoompijpje van mijn espressomachine begint te "gillen", wat is er dan aan de hand?

nadat ik hem de eerste keer gereinigd had,begint hij telkens te "gillen".
vreselijk geluid

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

Dan zit er waarschijnlijk nog een zgn. "kalkbrugje" in het pijpje dat de hoge druk stoom/lucht aan het fluiten brengt.

Dat beetje kalkophoping sluit het pijpje dan nog zodanig af dat de met de stoom meekomende lucht op hoge frequentie gaat trillen. Het pijpje zelf fungeert dan als een fluitje en gaat "gillen". Net als bij de vroegere fluitketel.

Leg het pijpje een nachtje in de azijn dan lost de aanwezige kalk op. Daarna goed doorspoelen. 10 tegen 1 dat ie dan weer stoomt en niet fluit.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
bedankt. in de azijn leggen gaat niet lukken want dat zit vast. doorprikken met een naald is wel gelukt en het geluid is idd. stuk minder. dus ga ik maar ontkalken. miss. dat dat helpt. nog nieuw dus nog niet gedaan.