Hoe kan het dat er afwisselend te veel en dan weer te weinig stroom is met als gevolg dat tv en computers zijn ontploft :s?

Gisteren was de stroom in huis de ene keer te weinig (lampen branden amper, haardroger blaasde amper, tv had sneeuw,...) dan weer te veel stroom (de lampen schijnen veel te fel).. dit was een paar uur zo het geval.. 2 uur later werd ik wakker van een knal en blijkbaar zijn de tv's en computers ontploft ofzo.. TE veel stroom gehad.. veel dingen werken nu niet meer! Echt een ramp.. hoe kan dit nu? ps: ik heb vrij veel zonnepanelen (ik weet niet of dit er iets mee te maken heeft.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het aantal zonnepanelen doet hier niet ter zake, ik heb het vermoeden dat het surplus aan de door de panelen opgewekte stroom niet goed naar het reguliere elektriciteitsnet gaat. Neem zo snel mogelijk contact met de energieleverancier op en stel hen zonodig aansprakelijk.

Je zegt ik lag te slapen, het was dus donker neem ik aan? In dat geval kwam de spanning niet door je panelen. Vraag eens bij de buren(meerdere, hebben zij ook last, gehad?

Deze verschijnselen duiden op een onderbroken nul-draad. Bij het 3 fasen net staat er 230 V tussen elke fase en de nul. Als de nul onderbroken is zullen de afzonderlijke groepen in serie met elkaar 410 V verdelen, een zwaar belaste groep heeft dan weinig spanning, een licht belaste juist teveel. Het is zaak om uit te zoeken waar de fout ligt: als de fout voor de elektriciteitsmeter zit dan kun je wellicht de schade op jouw elektriciteitsleverancier verhalen. Toegevoegd na 7 minuten: Het kan ook voorkomen dat je ver van een transformatorhuisje aangesloten bent, aan het einde van lange leidingen kan een grootverbruiker in jouw buurt door het belasten van een enkele fase de spanning op de nuldraad "scheef" trekken. De spanning op 1 fase is dan te laag terwijl de andere twee fasen te hoog worden. De spanning op de nul-draad hoort niet hoger dan een paar volt te zijn t.o.v. aarde, je kunt dit met een universeelmeter zelf controleren.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100