In principe moeten alle koolmonoxide melders die je in de handel kan kopen, goed zijn.
Wat misschien nog wel belangrijker is, is goede montage.
Koolmonoxide is zwaarder dan lucht en zal dus richting de vloer zakken. Dus moet je een koolmonoxide melder ook laat ophangen (dus niet als een rookmelder aan het plafond). Dus goed de installatiehandleiding volgen.
11 jaar geleden
Ik heb er een aangeschaft bij de brandwondenstichting, binnen 3 mnd ging het ding af. Bleek er een storing in mijn cv te zitten waardoor er een te hoge concentratie werd gemeten. Zeg niet dat dit de beste is maar ik was blij dat ik heb had gekocht (en ook nog tbv goede doel). Je kan ook met de brandweer bellen en vragen naar de afdeling preventie, daar kunnen ze je ook merk/type doorgeven die goed zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Voor een goede en betrouwbare melder kun je inderdaad bij de Brandwondenstichting terecht, maar ook bij een bouwmarkt als GAMMA. Daar hebben ze melders van First Alert.

Let wel: ik raad je niet aan om een combi-melder te kopen.
Een combi-melder is een koolmonoxidemelder + rookmelder in één.

Het nadeel van zo'n melder is dat voor het goed kunnen detecteren van een schadelijke hoeveelheid koolmonoxide, hij op 'adem'-hoogte moet hangen omdat
koolmonoxide niet opstijgt maar juist naar beneden zakt en zich langzaam opstapelt.

Een rookmelder daarentegen moet aan het plafond hangen, omdat rook opstijgt.

Kortom gewoon bij de bouwmarkt een melder van First Alert. Betrouwbaar merk.

Toegevoegd na 3 minuten:
Wat ik eigenlijk bedoelde: zo'n combi-melder is onpraktisch omdat die aan het plafond moet, terwijl koolmonoxide naar beneden zakt, in tegenstelling tot rook.