Goedemiddag Nederland, ik heb een vraag over een luchtpomp cq ventilator (van een springkussen) om die op een omvormer van 12volt naar 220volt?

is het mogelijk om dit te laten werken?
de pomp is 220 volt en 7,3 ampere
alleen weet ik dat een pomp een hoog opstart amperrage heeft 21 Ampere.
nu heb ik dit met meerdere soorten omvormers geprobeert 2500watt met een piek van 4000watt alle waren 12 volt omvormers.
is het mogelijk met 12 of wil het met 24 volt?
er vanuit gaande dat er een gewone auto voorstaat ivm ingangs stroom
een 2de accu in serie? voor een 24 volt omvormer?
wie weet de oplossing.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een gewone autoaccu kan niet langere tijd de 130 A leveren die de pomp kennelijk nodig heeft.
Je zou ook minder dan een halfuurtje stroom hebben in het gunstigste geval.
Een paar tractieaccu's zoals in heftrucks gebruikt worden is dan een beter idee.
(7,3 A bij 220 V is 1600 W, bij 12 V heb je daar 130 A voor nodig, nog afgezien van het rendementsverlies dat optreedt door de omvormer)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Voor 130 A heb je ook behoorlijke kabels nodig (ff de formule kwijt, maar normale wandbekabeling mag iets van 23A hebben bij 2,5², dus 130 A moet 5-6 x dikker zijn.

Antwoorden (3)

Autoaccu is véél te licht om dat vermogen langere tijd te leveren, zie mijn reactie op de vraag.
Een paar tractieaccu's is een beter plan, afhankelijk van de omvormer in serie of parallel, bij 12V met hele dikke draden aansluiten. (150 A!)

Toegevoegd na 1 uur:
Als de aanloopstroom werkelijk 21 A is dan heb je een omvormer met een piek van 4600 W nodig, de piekstroom die de accu moet leveren is dan 350 A. Dat kan alleen maar met tractieaccu's zoals in heftrucks gebruikt worden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hij hoeft maar een korte tijd minder dan 2 minuten te draaien
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ben nieuwsgierig wat je er mee wilt doen, waar wil je het voor gebruiken?
Theoretisch gezien is het mogelijk.
Praktisch bijna niet te doen, tenzij het een fortuin mag kosten aan zeer dure (tractie) accu's met hoge capaciteit en zeer zware, ook dure omvormers.

Wellicht is het een stuk makkelijker en goedkoper om een aggregaat hiervoor te gebruiken, deze is met een verlengkabel ver weg te plaatsen (ivm stank).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hallo,

Met name vanwege het hoge opstart amperrage en het vermogen van een springkussen blower is dit in de praktijk niet mogelijk. Zeker als je het springkussen gedurende een aantal uren zou willen gebruiken is dit niet haalbaar. Een springkusen blower gebruikt al snel 1.100 Watt en heeft voldoende spanning nodig om hard genoeg te kunnen blazen. De enige twee oplossingen die ik zie zijn:
1. Een verlengkabel tot aan de blower leggen. Hierbij zou ik maximaal 50 Meter adviseren bij een normale 220 Volt kabel. Als je te veel kabels aan elkaar maakt heb je namelijk ook te maken met een te hoog spanningsverlies
2. Een aggregaat huren, dit kan bijvoorbeeld bij:
https://www.boels.nl/huren/energie-verlichting/stroomaggregaten
of
https://happyrent.nl/nl/product/24/aggregaat-huren
Met een kabelhaspel kun je de aggregaat dan toch ver genoeg weg zetten om geen last te hebben van lawaai of uitlaatgassen.
Vanwege het hoge vermogen dat nodig is voor een springkussen blower zou ik wel een wat zwaardere aggregaat adviseren, vanaf +/- 7.500 Watt.