Ik wil graag wat te weten komen over hoe een propeller van een vliegtuig werkt. Hier wil ik graag ook wat uitleg over. Heeft iemand een goede site?

ik wil graag wat te weten komen over de vliegtuig propeller. Graag een site met goede duidelijke uitleg.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.7K

Antwoorden (1)

Werking

De propeller bestaat uit een aantal bladen die zijn gemonteerd op een as. De bladen van een propeller bij een vliegtuig hebben een soortgelijke doorsnede (profiel) als een vliegtuigvleugel. Doordat de propeller door de lucht beweegt ontstaat dan net zoals bij een vleugel een drukverschil aan twee zijden van het blad, waardoor er op het blad een kracht in voorwaartse richting ontstaat. Via deze kracht trekt (of duwt, in het geval van een duwpropeller) de propeller het vliegtuig vooruit door de lucht. Iets soortgelijks treedt op bij een scheepsschroef. De schroef van een schip heeft een veel sterker gekromde vorm dan een propeller aan een vliegtuig. Voor beide types propellers geldt dat de propeller slechts in één draairichting optimaal is. Vaak is de spoed van een propeller verstelbaar zodat men tijdens de vlucht de bladhoek kan verstellen.