Die buizen van een zonnebank zijn precies hetzelfde als TL-buizen maar dan zonder lichtgevende poedercoating aan de binnenkant. De buis zendt namelijk UV straling uit en dit is wat ervoor zorgt dat je bruin wordt. In een TL-buis voor verlichting wordt de UV met poeder omgezet in zichtbare licht.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een zonnebank is een elektrisch apparaat, dat kan bestaan uit 1 of 2 delen. De ééndelige zonnebank wordt ook wel zonnehemel genoemd.

De tweedelige zonnebank bestaat uit twee enigszins rondlopende panelen (de bovenste scharniert), beide voorzien van 10 à 12 speciale UV-lichtbuizen. Men gaat op het onderste paneel liggen en trekt de bovenste naar zich toe, als ware men een hotdog. De zonnebank is ook voorzien van een timer, waarmee de te zonnen tijd moet worden ingesteld.

Met behulp van UV-lampen, die het zonlicht nabootsen, kan men dan binnenshuis bruinen.

De ééndelige variant wordt veelal geplaatst bij een bed, zodat men op het bed kan gaan liggen en het paneel met lampen over zich heen kan trekken. Nadeel hierbij is dat men, na het verstrijken van de helft van de tijd, om dient te draaien om aan beide zijden van het lichaam gelijkmatig bruin te worden. Voordeel is dat het apparaat weinig ruimte in beslag neemt en daarom eenvoudig op een slaapkamer of logeerkamer naast het toch al aanwezige bed geplaatst kan worden.

Toegevoegd na 18 seconden:
staat gewoon op wikipedia.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een zonnebank werkt met UV (lees: Ultra Violet) straling. Van nature komen wij deze straling ook in de zon tegen. Echter, voordat de straling van de zon onze aarde bereikt is door de ozonlaag (die zich om de aarde bevindt) al een "deel" van de straling tegengehouden.

De zonnebank werkt niet anders dan de zon. De zonnebank werkt met bruiningslampen die UV straling afgeven. Het grote voordeel van de zonnebank is, dat dit op een gecontroleerde wijze gebeurd aan de hand van tijd.