Is het beter om op deze voeding een condensator aan te sluiten?

Hallo, ik heb vanmiddag een voeding gemaakt, gewoon een simpele met 230v naar 12v (hij is dus 12 volt) transformator en bruggelijkrichter, mijn vraag is nu of het beter is om hier een condensator op aan te sluiten, om de boel nog beter gelijk te richten. Ik gebruik hem voor wisselende belastingen, ik trek er regelmatig ongeveer 10A van. Dus is het beter om hier een condensator op aan te sluiten? En zo ja, hoeveel uF moet deze dan zijn?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Afhankelijk van de toepassing en dus de minimale rimpelspanning die je bij 10 Ampere wilt overhouden kies je de capaciteit. De formule Ur = I / 2fC helpt je daarbij. In jouw geval is dat: 10A / (2*100Hz*50.000uF) = 1 Volt rimpelspanmning. Bij 100.000 uF hou je dus 0,5V rimpelspanning over.

Bronnen:
http://users.telenet.be/marcvl/images/5TET...

Beter gelijkrichten is geen echt goed woord .Beter afvlakken doe je wel der mee. Eigelijk moet je bekijken waar je het voor nodig hebt. Als je daar een geluidsinstallatie op aansluit ga je een brom krijgen over je luidsprekers zonder afvlakelco. Je uitgang gaat gewoon stabieler worden dus. Neem een elco ( condensator ) die ongeveer een derde meer aan spanning heeft en een flink aantal uF . Voor de meeste situaties kom je met 50Volt en 4700 uF wel toe.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100