Is het beter om op deze voeding een condensator aan te sluiten?

Hallo, ik heb vanmiddag een voeding gemaakt, gewoon een simpele met 230v naar 12v (hij is dus 12 volt) transformator en bruggelijkrichter, mijn vraag is nu of het beter is om hier een condensator op aan te sluiten, om de boel nog beter gelijk te richten. Ik gebruik hem voor wisselende belastingen, ik trek er regelmatig ongeveer 10A van. Dus is het beter om hier een condensator op aan te sluiten? En zo ja, hoeveel uF moet deze dan zijn?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.9K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja. 40.000 uF Of nog mooier:
http://www.cardan.nl/images/voeding12v10a.jpg
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
O jammer die heb ik niet. Maximale wat ik heb is 16V 3300uF.

Het beste antwoord

Afhankelijk van de toepassing en dus de minimale rimpelspanning die je bij 10 Ampere wilt overhouden kies je de capaciteit.
De formule Ur = I / 2fC helpt je daarbij. In jouw geval is dat:
10A / (2*100Hz*50.000uF) = 1 Volt rimpelspanmning.
Bij 100.000 uF hou je dus 0,5V rimpelspanning over.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat is precies rimpelspanning? (Ik weet er nog niet zoveel van)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In de pdf die ik in mijn 1e antwoord als link heb bijgevoegd zie je deze rimpelspanning op bladzijde 4. Lees het eens door, best interessant als je maar net begint met voedingen.
De rimpelspanning is wat er overblijft als kleine wisselende spanning aan de uitgang. Hoe groter de condensator, hoe kleiner die rimpelspanning. Ga je deze voeding voor een versterker gebruiken zul je merken dat de kleinste rimpelspanning al hoorbaar is als brom in je luidsprekers. Overigens hoef je voor halogeen lampen helemaal geen gelijkrichter te gebruiken, die sluit je gewoon direct aan op de wisselspanning. Let erop dat een voeding met gelijkrichter en afvlak condensator effectief een hogere spanning zal leveren aan je belasting, dus ook je halogeenlampen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ok, bedankt voor de hulp! Ik gebruik wel geen afvlakcondensator want dan gaan mijn (halogeen)lampen en mijn elektromotors alleen maar sneller kapot doordat er een hoger voltage op staat

Andere antwoorden (1)

Beter gelijkrichten is geen echt goed woord .Beter afvlakken doe je wel der mee.
Eigelijk moet je bekijken waar je het voor nodig hebt.
Als je daar een geluidsinstallatie op aansluit ga je een brom krijgen over je luidsprekers zonder afvlakelco.
Je uitgang gaat gewoon stabieler worden dus.
Neem een elco ( condensator ) die ongeveer een derde meer aan spanning heeft en een flink aantal uF .
Voor de meeste situaties kom je met 50Volt en 4700 uF wel toe.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ok, bedankt! Ik gebruik hem (nog) niet voor geluid en ik weet niet of ik hem ervoor ga gebruiken. Ik gebruik hem veel meer voor (halogeen)lanpen en elektromotors enzo
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dan kan je gerust zonder condensator hoor .
Ps... Een bruggelijkrichter verhoogt je inspanning voor een aantal procent ook. Weet niet meer hoeveel juist en zou dat ook eens moeten opzoeken terug.Maar hou daar ook rekenschap mee en meet eventueel na.
Veel plezier ermee.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Precies. Oppassen, want die 12V gaat een flink stuk omhoog na gelijkrichten en afvlakken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@MIG bedankt voor de hulp! @veder dan doe ik het wel zonder condensator, ik wil namelijk niet dat er teveel volt op mijn spullen komt te staan
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
rimpelspanningen zijn eigelijk de spanningspieken die je kan krijgen door een slechte afvlakking .
En een zelfgemaakte of aangepaste voeding moet je steeds aanpassen aan je verbruiker .
Een goede regelbare voeding is eigelijk nog steeds het gemakkelijkste dus om te gebruiken voor verschillende verbruikers.
Uw transfo kan daar ook voor dienen mits goede aanpassing.
Schema's daarvoor genoeg te vinden op internet hoor.
Hier een voorbeeld met de LM317 .
Zet wel nog een zekering voor en na de schakeling.
http://users.telenet.be/3TEE/LM317howto.doc
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb net 175W er van getrokken dat is 14A! Dus hij kan wel 15A aan!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als hij gaat roken moet je stoppen he :D
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Pas op dat je dat niet te lang doet, want de trafo op de foto lijkt me een beetje te klein gedimensioneerd om continu 15A te leveren. Hoe heb je die 175 Watt berekend? Heb je de stroom en de spanning gemeten? Meestal bij een hoge belasting zakt het voltage van de trafo behoorlijk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@jackall ik heb de spanning en stroom niet gemeten, ik ging er van uit dat er 12V op stond, en ik had drie halogeenlampen in parallel twee van 60W (dus 120W) en een van 55W (120+55=175) en dan 175:12=14,6. Ik weet dat het niet echt helemaal klopt maar dat maakt niet uit voor mij. @veder ja, tuurlijk hahaha
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
O ja en die trafo kan dat gemakkelijk aan hoor, toen ik dat deed werd ie niet eens warm. Want hij lijkt op de foto klein maar in het echt is ie veel groter. Alleen word die bruggelijkrichter na een lange tijd heet dus kan niet constant 15A leveren misschien 5 minuten denk ik.