Hoe kan ik mijn alarminstallatie aanpassen naar VOIP? (is nu een vaste KPN lijn)

Ik wil overstappen naar Voice Over IP (VOIP) bellen. Maar mijn alarminstallatie belt vanaf mijn vaste KPN lijn.
Ik hoor dat je er een kiezer tussen kunt zetten. De aanpassingen dienen niet teveel geld (of tijd) te kosten. Wie weet hier meer over en heeft er persoonlijk ervaring mee?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.1K

Het beste antwoord

Als je voip in de vorm van Internet+bellen bedoelt dan heb je een wifi-modem waar je ook twee normale telefoontoestellen op kunt aansluiten. Deze aansluitingen gedragen zich als een gewone telefoonlijn zodat je daar jouw alarm zonder aanpassing op kunt aansluiten. Alleen als je nu over een ISDN aansluiting beschikt waarbij jouw alarm rechtstreeks aangesloten is dan heb je een probleem.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
escape
11 jaar geleden
+1. Overigens worden VOIP-lijnen in Nederland niet gebruikt voor doormelding van alarmsystemen, omdat ze daar te onbetrouwbaar voor worden gevonden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Waarschijnlijk ook omdat bij stroomuitval het modem niet werkt en het alarm ondanks noodstroomaccu dus geen contact kan maken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Voor VOIP heb je een modem nodig om jouw computer op de ADSL-lijn aan te sluiten. Bij mijn internet+bellen abonnement van KPN kreeg ik een Experiabox-modem, daarmee heb ik 4 RJ-45 aansluitingen voor LAN, 2 RJ-11 aansluitingen voor telefoontoestellen en WIFI-antennes voor WLAN.
In principe heb je hier genoeg aan, maar voor zeer betrouwbare alarmering zou een vaste telefoonlijn nodig zijn omdat het modem bij stroomuitval niet werkt.
Ik zou voor nadere informatie naar een telefoonwinkel gaan.

Andere antwoorden (1)

Ja het is mogelijk. Maar, wat voor alarminstallatie heb je?
Bij de meeste alarminstallatie's loopt de KPN-lijn via de alarmcentrale naar de rest van de woning. Hierdoor kan de centrale altijd naar buiten bellen als er alarm is. Hij verbreekt namelijk eerst een eventueel telefoongesprek, inbrekers kunnen dus niet de lijn bezet houden. De bekabeling tussen de alarmcentrale en het punt van de kabel van KPN binnen komt is ook extra beveiligd.
Verder ligt het ook nog aan waar de alarm melding naar toe gaat. Als dit naar een meldkamer is dan zijn daar vaak voorwaarden aan de soort telefoon verbonden. Ook verzekeringsmaatschappijen kunnen eisen stellen.
Via mijn werk heb ik nogal vaak te maken met alamering via de zusteroproep bij ouderen. Dit gaat ook via een telefoonlijn. Sinds een paar maand merken wij dat de alamering via een voip lijn niet meer werkt. Dit omdat het voip protocol de laatste jaren is gewijzigd.
Je ziet, belangrijk is het om eerst te weten wat voor soort en met wat voor certificering je alarminstallatie is. Als dat bekend is, kunnen wij je vraag beter beantwoorden.
Succes.