Kan je een cv pomp langzamer laten draaien?

Ik heb een cv pomp 230 volt 80 watt.
Kan ik hem langzamer laten draaien en veel minder stroom laten gebruiken?
Dus geen 80 watt maar bijvoorbeeld 25 watt
Of kan dat niet?
Is niet voor een cv installatie.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.4K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dan heb je een klein flut straaltje als douche..
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@ blauwevraag. je snapt dat deze pomp van het cv systeem is...wat los staat van je tapwater

Het beste antwoord

Zonder aanpassingen zal dat niet lukken. De motor heeft een vaste weerstand en het elektriciteitsnet heeft een vaste spanning. Uit de formule I=U:R blijkt dat de stroom nu ook een vaste waarde heeft en daaruit volgt de formule P=UxI ,waaruit blijkt dat het vermogen (in watt) ook een vaste waarde heeft.
Door voorschakelweerstand(en) te monteren zal de motor langzamer gaan draaien, maar het opgenomen vermogen zal gelijk blijven, of zelfs meer worden. Er wordt dan alleen meer warmte ontwikkeld, waar je niets aan hebt.
jc54
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
plak die weerstand op je verwarming leiding, dat bespaard weer gas :)
jc54
11 jaar geleden
Alleen de motor wordt NIET gebruikt op een verwarmingsinstallatie.

Andere antwoorden (3)

Met een dimmer die geschikt is voor inductieve lasten zou dat moeten kunnen, maar niet alle motoren vinden het fijn.
Je loopt het risico dat de motor te heet wordt en voortijdig aan zijn einde komt.

Ik denk dat proberen (en het ding goed in de gaten houden de eerste tijd) het beste is.

NB: Er zijn ook CV pompen met meerdere standen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Volgens mij kan het niet, ten zij je de netfreqentie kan aan passen, daar loopt hij nl in de pas mee(mits niet te zwaar belast) Een stofzuigermotor( met koolborstels) die kan je wel langzamer laten draaien.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Langzamer draaien lukt niet, maar uitschakelen wanneer de pomp niet hoeft te pompen, kan wel. Met een schakelaar van WTH draait de pomp als het aanvoerwater een bepaalde temperatuur bereikt en er dus warmtevraag is. In de zomer zorgt de schakelaar er voor dat de pomp enkele minuten per dag draait, om vastzitten te voorkomen.

Per uur ga je niet minder verbruiken, maar gemiddeld over het jaar kun je een behoorlijke besparing bereiken. Het ding kost rond de 100 euro.
paulus811