Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

hoe sluit ik mijn aardlekschakelaar aan?

Beste slimmeriken,

Ik ben vaak bezig met elektra, en ben soms ook wel eens bezig met 220 v. Ik wil ook graag een eigen zadelen op me kamer zodat niet telkens de koelkast eruit vliegt, en ik ook niet telkens naar beneden moet. Ik heb dus even een aardlekschakelaartje van 2 euro gekocht maar heb 1 probleem, hoe sluit ik hem aan? Het is een aardlekschakelaar met onderaan 2 schroefjes, en bovenaan 2 schroefjes. Als iemand weer hoe.ik hem aansluit hoor ik het graag. Vriendelijke groet,

Stephan

Toegevoegd na 4 minuten:
Zadelen is aardlekschakelaar. Typfoutje van dat automatisch woorden spellen op me mobiel

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Het beste antwoord

onder de aanvoer dus blauw en bruin en boven weer verder met blauw en bruin de aarde draad geel/groen blijft gewoon heel. maar of het werkt weet ik nog niet zo. waarschijnlijk klappen beide aardschakelaars er samen uit. en zal je alsnog naar beneden moeten. een aardlekschakelaar werkt razend snel op lek spanning als er een verschil tussen de fase en de nul is. als deze er vaak uitklapt kan je beter de oorzaak zoeken dan een tweede aardlekschakelaar monteren.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bedankt voor jullie hulp

Andere antwoorden (3)

Twee draadjes (fase en nul) in op de onderkant, twee draadjes (ook fase en nul) uit aan de bovenkant.
De aardlek gaat uit als er verschil is tussen fase- en nulstroom. (Nu maar hopen dat het gekochte exemplaar gevoeliger is dan degene in de meterkast :)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een aardlekschakelaar wordt als volgt aangesloten: de fase en nuldraad van de voeding sluit je op het ene paar schroefjes aan, op het andere paar kun je dan de fase en nul van alles aansluiten dat je door de schakelaar wilt beveiligen. Bedenk wel dat als de voeding beneden nog steeds op de aardlek is aangesloten dat beide aardlekschakelaars kunnen uitslaan als er een verschil in stroom ontstaat tussen fase en nul. (=aardlekstroom)
Ik zie dan ook niet hoe een extra tussengevoegde aardlekschakelaar jouw probleem zou kunnen oplossen, tenzij je aparte voeding trekt die niet op de aardlek in de meterkast is aangesloten.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er is hier weer een massa uitleg die niets terzake doet.
Of je nu boven- in en onderaan uit of omgekeered aansluit maakt niks uit.
Belangrijk is dat uw verliesstroomschakelaar boven een hogere gevoeligheid heeft dan die beneden.
Ik zie op de foto eentje van 30 mA en dat is ok maar dan moet die beneden een van 100 mA of 300 mA zijn.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing