Hoelang gaat een USB-stick mee die maar 1x beschreven is?

Ik heb best veel USB-sticks, en ik heb gelezen dat ze 10.000x tot 1000.000x herschreven kunnen worden voor ze er mee ophouden. Maar ik zet ze gewoon 1x vol met data waarna ik een nieuwe koop. Hij wordt dus maar 1x volgezet en niet gewist. Is dit 1x schrijfcyclus? En als ik hem dan zo bewaar, kan hij dan decennia mee? Enw at bedoelen ze eigenlijk één cyclus: wissen en weer volzetten of is 1 filmpje bekijken ook 1 cyclus?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
2.9K
LeonardN
4 jaar geleden
En als ik hem dan zo bewaar, kan hij dan decennia mee? Mmm. Er is hier geen garantie. Je moet dus je data altijd gebackupped hebben. De cijfers die fabrikanten meegeven zijn indicaties, ze geven een soort gemiddelde verwachting. Dat betekent niet dat de eerste keer dat jij je USB-stick gebruikt deze niet kan falen. Overigens is het een wat vreemde gewoonte om data op usb sticks te zetten en steeds nieuwe te kopen. Een (externe)HDD EN cloudopslag (of nog een (externe)HDD) is denk ik wat gewoonlijker. Straks heb je een lade vol USB-sticks. Je zou de twee HDD's dan niet op dezelfde locatie moeten bewaren.

Antwoorden (1)

Op goede USB-sticks zit doorgaans een garantie van tien jaar. Maar veel usb-sticks zijn na 20 jaar nog prima te lezen. Hoe meer schrijfcycli, hoe groter de kans dat de stick korter meegaat. De kans dat jouw stick ook 20 jaar meegaat is dus vrij groot. Toch zou ik bij belangrijke data de gegevens na tien jaar op een nieuwe stick zetten (of op een ander medium).

Een schrijfcyclus is 1x data (een bestand) schrijven en daarmee doorgaans andere data verwijderen.
SimonV
4 jaar geleden
LeonardN
4 jaar geleden
Wat betekent een garantie van 10 jaar in de praktijk?
-Garantie dat deze zeker 10 jaar nooit stuk gaat (met normaal aantal schijfcycli)
-Garantie dat je een nieuwe krijgt als is stuk gaat?
SimonV
4 jaar geleden
Garantie dat je een nieuwe krijgt. Waarbij je dus wel je data kwijt kunt zijn geraakt.