Kan ik een 7.2V NI-CD accu opladen met een 12V DC transformator?

Hallo, ik heb net nog mijn 7.2v accu "gezapt" met een autoaccu ( dus ik heb hem weer tot leven gebracht) maar nu heb ik het probleem dat ik geen oplader binnen bereik heb, maar wel heel veel 12v DC transformators, kan ik deze 7.2v NI-CD dan met 12v DC laden? Of moet ik er eerst een diode tussen zetten?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Je kunt de 12 V voeding gebruiken mits je de stroom begrenst met een weerstand. Reken met de wet van Ohm uit hoe je de 4,8 V spanning weg kan werken. Vuistregel: laad met 0,1 x de waarde van Ah die op de NiCd staat. Voorbeeld: als de NiCd 1 Ah als capaciteit heeft dan moet je dus 100 mA laadstroom nemen. Wet van Ohm U=IxR oftewel R=U/I. R is dus 4,8/0,1=48 Ohm, je kan een weerstand van 47 of 56 Ohm 1W nemen. De laadtijd is dan ongeveer 15 uur. Tijdens het laden checken of de accu niet te heet wordt of gaat lekken. Een "gezapte" accu zal trouwens best wel beschadigd kunnen zijn, verwacht niet dat de accu weer op volle capaciteit zal werken.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100