Kan ik een 7.2V NI-CD accu opladen met een 12V DC transformator?

Hallo, ik heb net nog mijn 7.2v accu "gezapt" met een autoaccu ( dus ik heb hem weer tot leven gebracht) maar nu heb ik het probleem dat ik geen oplader binnen bereik heb, maar wel heel veel 12v DC transformators, kan ik deze 7.2v NI-CD dan met 12v DC laden? Of moet ik er eerst een diode tussen zetten?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.9K

Het beste antwoord

Je kunt de 12 V voeding gebruiken mits je de stroom begrenst met een weerstand. Reken met de wet van Ohm uit hoe je de 4,8 V spanning weg kan werken. Vuistregel: laad met 0,1 x de waarde van Ah die op de NiCd staat. Voorbeeld: als de NiCd 1 Ah als capaciteit heeft dan moet je dus 100 mA laadstroom nemen. Wet van Ohm U=IxR oftewel R=U/I.
R is dus 4,8/0,1=48 Ohm, je kan een weerstand van 47 of 56 Ohm 1W nemen. De laadtijd is dan ongeveer 15 uur.
Tijdens het laden checken of de accu niet te heet wordt of gaat lekken. Een "gezapte" accu zal trouwens best wel beschadigd kunnen zijn, verwacht niet dat de accu weer op volle capaciteit zal werken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
:x
Zou er een spanningsregelaar voor nemen.
Voorbeeld:
http://sv1bsx.50webs.com/charger/charger.html
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik zou hier een dikke + willen geven aan Moordigger maar eigenlijk een min voor koosknip want de batterijspanning van een auto (sigarenaansteker) kan oplopen tot 13,9 Volt als de motor loopt en dat is bijna het dubbele van de batterij die men wilt laden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@depauwroger: Heb je de vraag wel goed gelezen? er staat nergens vermeld dat de batterijspanning van een auto gebruikt wordt, er is sprake van 12 V DC transformators. In mijn antwoord geef ik de berekening om de 4,8 V overspanning weg te werken met een weerstand om de stroom op een veilige waarde te begrenzen.
@Moordigger: Met de regelaar heb je inderdaad een wat chiquere oplossing om de stroom te begrenzen, maar met alleen een weerstand gaat het ook prima, de laadstroom is dan bij lege accu wat groter zodat het hele laadproces wat sneller verloopt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kan ik hem ook snelladen? Dus dat hij in een uur klaar is? ( dit doet mijn gewone makita lader ook) en wat voor weerstand moet ik dan nemen? Of is dit niet mogelijk?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De laadtijd hangt af van de stroom die je gebruikt: 2x zoveel stroom is half zoveel tijd. Maar... het is een risico als je grotere stromen gebruikt: de accu kan te warm worden (en ontploffen) en het risico op overladen is groter. Jouw Makita heeft een lader die beide risico's controleert, een simpele lader met weerstand moet je zelf in de gaten houden.
Als je het risico wilt nemen dan gebruik je de wet van Ohm weer om de weerstand te berekenen waarmee je wilt laden.
Het vermogen dat de weerstand moet dissiperen moet je ook in de gaten houden, P=UxI, aantal Watt = spanning (4,8) x stroom (A).
Het is raadzaam om tijdens het laden zowel de spanning op de accu als de stroom er naar toe in de gaten te houden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ok dankjewel voor je antwoord!