Mijn gasfornhuis tikt, maar hij blijft dit doen ook als de electriciteit eraf ligt. Het lijkt bij de gasaansluiting vandaan te komen, is dit normaal?

Toegevoegd na 19 minuten:
Het is een gasfornhuis met een elektrische (hetelucht) oven hij heeft ook drukknoppen waar je de pitten mee kunt ontsteken en er zit inderdaad een kookwekker op, maar dit is geen digitale. Als ik de elektriciteit eraf haal doet hij het nog steeds. Ik heb net even geluisterd en als ik op de plaats van het klokje luister lijkt het daar vandaan te komen, maar op dezelfde hoogte achter het fornhuis zit ook de gasaansluiting. Kan het geen kwaad? Is het misschien op een of andere manier te verhelpen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
5.5K

Het beste antwoord

Is het fornuis voorzien van een kookwekker?

Anders heeft het hoogstwaarschijnlijk te maken met zogenaamde krimpspanning, door het uitzetten en krimpen van de verschillende materialen kan er een tikkend geluid ontstaan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is gewoon de kook wekker, als er een gas probleem was had je het allang geroken.

Andere antwoorden (2)

Het zou kunnen dat de gasmeter het tikken veroorzaakt. In oudere meters zit een 'blaasbalg' die steeds vol en leegloopt en daarbij een tikgeluid maakt. Via de leiding zou dat in je fornuis hoorbaar kunnen zijn.

Check eens of je CV ketel actief is als je het tikken hoort. (En als je niets hoort?) Of duik in de meterkast.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het zou kunnen dat de vonken niet opgewekt worden met elektriciteit van het net maar d.m.v. een piezo-element.

Dat zou de rede kunnen zijn dat er mogelijk nog iets actief is zonder stekker in het contact te hebben.

Verder kan de schakeling een capacitief capaciteit hebben (leuke zin) waardoor spanning in het systeem 'opgebouwd' wordt dat later weer tot ontlading komt. Het kan in principe geen kwaad omdat het gas in een gesloten systeem zit. Pas bij gas in combinatie met zuurstof (hoge concentratie) zou een vonk gevaarlijk kunnen zijn.

Bij mezelf merk ik dat mijn fornuis ook wel eens na-'tikt'.
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maar wat is de oorzaak van het natikken? Dat het meestal geen kwaad kan ben ik me ook bewust van.