Hoe kan een beamer zwart licht produceren?

Ik zat met een paar vrienden in de klas naar een presentatie op een SmartBoard te kijken, en opeens vroeg iemand zich af hoe de beamer zwart licht kan geven, en niemand had enig idee hoe dat zou kunnen, licht kan nooit zwart zijn (het kan ook niet zo zijn dat er op die plekken geen licht zit, want dan is het SmartBoard wit). Dus vraag ik het hier.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
5.2K

Antwoorden (3)

Heel donkerblauw licht zal, zeker als het tegen een heel witte achtergrond wordt geprojecteerd als zwart overkomen. Je oog wordt een klein beetje in de maling genomen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zwart licht bestaat alleen bij Harry Potter. Zwart is in dit geval relatief. Op de zwarte stukken is 100x minder licht dan op de witte. Er is een hoog contrast, en dat ervaar je als (bijna) zwart.
Als je door een kokertje (sloop een pen, rol iets van papier) naar de donkere delen kijkt zul je zien dat het 'zwart' ineens weer wit is.
Als je in de zomer buiten loopt lijken schaduwen ook zwart, terwijl het op schaduwplekken nog steeds heel erg licht is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een beamer en smartboard projecteren inderdaad geen zwart licht. Ook is het niet de afwezigheid van kleur. Op een wit scherm zou je dan immers nooit een zwarte kleur kunnen projecteren.

De mate waarin de kleur zwart goed 'gebeamd' kan worden is afhankelijk van de kwaliteit van je beamer. De contrastwaarde is hierbij van belang. Zwart projecteren kan dus niet, maar de illusie van zwart wordt gewekt door een groot contrast op te roepen met de rest van de projectie. Hoe hoger het contrast tussen de andere kleuren en de zwart geprojecteerde delen, hoe zwarter je het ziet. Hieronder wordt dat nog kort toegelicht.

"Bij een beamer is de contrastwaarde (contrast ratio) van belang. Hoe hoger deze contrastwaarde is hoe beter de beamer zwart, wit en de tussenliggende stappen kan weergeven. Vooral bij projectie in een verduisterde ruimte wordt het voordeel van een hoge contrastwaarde duidelijk zichtbaar. Als je de beamer bijvoorbeeld gaat gebruiken als thuisbioscoop en je hecht er waarde aan dat zwart ook werkelijk als zwart wordt weergegeven, zou je moeten kiezen voor een beamer met een hoge contrastwaarde. Is de ruimte waarin je projecteert niet verduisterd dan speelt de lichtopbrengst een grotere rol dan de contrastwaarde."