Een voor veel mensen belangrijke toepassing van atoomklokken is in het GPS-systeem. Elk van de 24 satellieten heeft drie of vier atoomklokken aan boord die tot op enkele nanosecondes nauwkeurig de tijd bij houden. Deze tijd en de exacte positie van de satelliet worden meegezonden met het GPS-signaal. Uit deze gegevens en uit de looptijd van het signaal kan met vier satellieten de exacte positie in drie dimensies en de tijd van de ontvanger herleid worden. Een andere toepassing van de atoomklok is een tijdseinzender, zoals DCF77 (beheerd door PTB in Duitsland), die in West-Europa veel wordt gebruikt voor het synchroniseren van wekkers, horloges, stationsklokken, verkeerslichten, schakelaars, enz. In de telecommunicatie worden atoomklokken of hun afgeleide zoals GPS, gebruikt als stabiele frequentiebron voor de synchronisatie van netwerken. NTP, het Network Time Protocol, is hiervan een voorbeeld in computernetwerken.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Een radiografische klok wordt via radiosignalen gelijkgezet aan een gestandaardiseerde klok. De radiosignalen worden verstuurd door een zender, deze is gekoppeld aan een gestandaardiseerde klok meestal een atoomklok.

Kijk op wiki voor de werking van een atoomklok.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Kort: DCF77 in Duitsland stuurt een blokje data via de lucht, jouw wekker ontvangt dat via een antenne en een kleine chip verwerkt dat tot de juiste tijd.

Ik vat een lang verhaal maar even in Jip en Janneketaal samen:)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De gelijkzetteing gebeurt alleen één of een aantal keer per dag; het is geen doorlopend signaal. Loop maar eens voor de grap een winkel binnen waar ze een aantal radiografische klokken/horloges naast elkaar op display hebben; "afwijking van 1 seconde in de 100 jaar!!", dan zal je zien hoeveel antieke horloges ze daar verkopen....
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
In Frankfurt staat een zender die via de lucht een signaal zendt met de preciese tijd. Dit wordt opgevangen door je klok en die past indien nodig de tijd aan.

De zender heeft een reikwijdte van ongeveer 3000 km, dus daarbuiten werkt je klok niet.