Bestaat er een portemonnee of hoesje dat het bereik van de OV-chipkaart versterkt?

Ik hoef bij de trein namelijk meestal niet mijn OV-chipkaart uit mijn portemonnee te halen en bij de bus wel.

En als het niet bestaat misschien gewoon een goed hoesje?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

De OV kaart bevat een antenne die uit een paar lussen bestaat, dicht tegen de buitenrand; die antenne wordt gebruikt zowel voor de communicatie als het opwekken van een kleine stroom om de chip op de kaart van energie te voorzien. Zo'n antenne pikt natuurlijk de meeste energie op als die niet is afgeschermd door andere pasjes, munten, delen van je portemonnee, etc.

Een hoesje zou dus juist de zaak tegenwerken; als er nog actieve electronica bij zou zitten om het signaal te versterken heb je weer een batterij nodig, en dat is ook weer onhandig. Zoals in een reactie al gezegd: OV kaart zo dicht mogelijk bij de buitenkant.

Toegevoegd na 2 uur:
Let er op dat ook metalen die zich achter de OV kaart bevinden (vanuit de OV paal gezien) het signaal kunnen dempen; als test zou je een plat blokje piepschuim achter de OV kaart kunnen plaatsen. Zijn er misschien nog andere kaarten in je portemonnee die ook een antenne bevatten ? Er bestaan ook stadpassen en passen voor ondergrondse vuilcontainers die op een zelfde techniek werken en dus kan het zijn dat de OV paal in de bus daarvan in de war raakt.
gvrox
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Alleen pakken de OV palen in de bus mijn OV-chipkaart dan nog niet, dus dan zou een apart hoesje voor de OV-chipkaart misschien beter zijn? Zijn er goede hoesjes voor?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het kwam door mijn identiteitsbewijs waar sinds een tijdje ook een RFID chip in zit.