Is het mogelijk dat er kortsluiting ontstaat terwijl alle apparaten en lichten in huis gewoon werken en branden?

Er is rook en een stinkende geur onstaan in huis (2e etage) dat een chemische stank had.
Ik heb een groepenkast met een aardlekschakelaar. De geur is ontstaan op de 2e etage (terwijl groepenkast op de begane grond is). Weet niet waar vandaan de geur kwam en alle apparaten en lichten werken allemaal prima.
Hoe kan dat? Normaal zou bij een kortsluiting de stroom naar het betreffende apparaat onderbroken worden om schade eraan te voorkomen. Maar het blijkt dus geen apparaat of licht te zijn!? Hoe is dit te verklaren?

11 jaar geleden
9K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Geen idee . Je zou je haast af gaan vragen of je neus zich niet vergist. Ik heb het namelijk zelf wel eens gehad dat ik dacht gas te ruiken. Dus ik heb in paniek mijn werkgever gebeld om te vragen wat ik moest doen. Ik moest direct het pand verlaten en hij kwam zo snel mogelijk naar me toe. daar aangekomen bleek dat ik geen gas had geroken maar benzine. Maar zelfs mijn baas was nog in de veronderstelling dat het in eerste instantie toch echt om een gas lucht ging. Dus misschien is het in jou geval ook wel zo dat je denkt de geur te herkennen maar wat toch iets anders blijkt te zijn.
roelp
11 jaar geleden
Nee hoor, dit was echt rook en een chemische, brandende geur (zoals je bij een echte kortsluiting ook ruikt) en geen gas of bezine geur.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een apparaat kan ook oververhit zijn (trafo gaat stinken als ie erg warm wordt) zonder dat er kortsluiting is.
Brand ontstaat ook niet bij echt kortsluiting (Dan zouden immers de stoppen er uit slaan) maar juist bij net geen kortsluiten. Te veel vermogen (pomp maar eens 15 Ampere door dunne draden) maar te weinig om stoppen uit te laten slaan (b.v. 16 Amp)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verbranden van elektriciteitsdraden door oververhitting kan leiden tot een chemische brandgeur, maar hoeft nog geen kortsluiting te veroorzaken. Vaak is in zo'n geval de draad electrisch te zwaar belast.
roelp
11 jaar geleden
Heb alle electriciteitsdraden en apparaten gecheckt,maar nergens een spoor van verbranding of smelten geconstateerd. Kan het misschien de HR-ketel zijn die deze rook en geur veroorzaakte? De ketel doet het nog wel gewoon.
Kan hij misschien zijn uitgegaan tijdens een (stroom)storing en daarna zelf weer aangegaan zijn?

Het beste antwoord

Bij kortsluiting zal een 16 A zekering doorbranden, maar met veel minder stroom kan toch warmte ontwikkeld worden, denk maar aan strijkbouten, tosti-ijzers, waterkokers en nog veel meer apparatuur. Als er dus in een willekeurig apparaat een defect optreedt dat minder stroom trekt en geen lek naar aarde geeft dan blijft alles gewoon werken terwijl het defecte apparaat toch zo heet kan worden dat rook, stank of zelfs brand ontstaat. Het is dus zaak dat je de bron van de rook en stank opzoekt, zekeringen en aardlekschakelaar geven nooit absolute veiligheid tegen brand.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Het kan zijn dat als je nog hele oude fittingen hebt (nog net geen bakkeliet) i.c.m. oude bedrading dat er stukjes ervan "wegspringen/afknappen". De lamp blijft het dan nog wel doen maar van de broze fitting kan dan best wel iets weg zijn. Dat ruikt idd niet lekker. Tijd om e.e.a. te vervangen!