Hoe sluit ik een relais aan?

Weet iemand hoe ik een relais kan aansluiten? Het is een 4-polig 12V relais. En ik wil hem graag als versterker voor een 0.5 watt speaker gebruiken. ( als dat kan.)

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
5.4K

Het beste antwoord

Op de foto staat een enkelpolige relaisafgebeeld.
De bovenste x (onleesbaar) en 97 is het contact.
Onderaan ziet u een rechthoekje met een schuine streep door en dat stelt de spoel voor die aangesloten wordt op klemmen 85 en 86.
Dit kan u NIET gebruiken als versterker.
Daat kan u hooguit een versterker voeding mee geven.

Op klem 85 sluit u via bv een schakelaartje + 12 V aan en op klem 86 de massa. Hierdoor zal de relais aantrekken en het contact sluiten.
Met het contact kan u dan iets voeding geven (sturen).

Indien nodig kan ik u een schema bezorgen via de gewone email.

Toegevoegd na 3 minuten:
Kijk ook eens op de andere zijde van het relais want daar moet normaal de spoelspanning ( xx V) opstaan alsook het vermogen ( xx A) welke het contact kan schakelen.
Evt ook een teken ~ (wisselspanning) of = (gelijkspanning)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mail maar een schema. Dit zal erg helpen. Mijn email is timv.miltenburg@hotmail.com Gr. Tim

Andere antwoorden (3)

Een relais is een door een elektromagneet bediende schakelaar.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit wist ik al en ik vroeg niet wat een relais is. ik vroeg hoe je er een moet aansluiten.
Op het plaatje staat een relais voor gebruik in auto's.
Hij heeft 4 aansluitingen, maar daarom is het nog geen 4 polig relais.
Dit relais bevat een spoel tussen twee aansluitingen waarop je de stroom aansluit waarmee het enkele contact bediend wordt tussen de twee andere aansluitingen. Het is dus een enkelpolig relais.
Je kunt het niet als versterker gebruiken, het contact sluit als de stroom hoog genoeg is en opent weer als de stroom te klein wordt. Voor versterking heb je geen stroomgestuurde schakelaar nodig maar een schakeling die meer of minder stroom levert in verhouding tot de ingangsspanning..

Toegevoegd na 4 minuten:
Voor het aansluiten van dit relais kun je eenvoudig proberen: zoek met een 12 V voeding de twee contacten waarmee je het relais hoort schakelen, het schakelcontact zit dan tussen de twee andere contacten.
Als je geen 12 V voeding hebt dan lukt het ook wel met een 9 V batterij, meestal is zo'n relais gevoelig genoeg.

Toegevoegd na 9 minuten:
Het aantal polen van een relais noemt men het aantal schakelcontacten dat het relais heeft. Naast de bekrachtigingsspoel kan het relais 1 of meer maak, breek of wisselschakelaars bevatten. Een tweepolig wisselrelais heeft op die manier al 3 + 3 + 2 = 8 aansluitingen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ok bedankt!
Goede vriend het relais gebruiken voor deze functie, is uit den boze. Je wil hier voeding mee schakelen. heb je wel eens aan vonk vorming gedacht, Dus maar niet doen het zal bij inschakeling een een kort geluid geven onprettig
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ok, maar ik ben wel gewend aan vonkvorming. maar ik zal uitkijken. En bedankt voor uw antwoord!