Wat verbruikt meer energie: de hele dag een spaarlamp aan , of een gloeilamp die je aan doet op het moment dat het nodig is en daarna uit?

Bij ons in de winkel (natuurvoeding) proberen wij altijd zo duurzaam mogelijk te denken en hebben wij op het toilet ook spaarlampen. Heel onpraktisch natuurlijk vanwege de tijd die de spaarlamp nodig heeft om volop te branden... De discussie kwam dan ook op gang wat het meest duurzame is: wanneer je de hele dag de spaarlamp laat branden, of zou een gloeilamp in dat geval dan minder energie verbruiken? Omdat je die dan alleen aan en uit doet op het moment van het gebruik van het toilet. Weet iemand van jullie daar een antwoord op?

Toegevoegd na 2 dagen:
Dank jullie voor het meedenken. Ik heb de antwoorden in overweging gegeven aan mijn bazin die voor de ledlampen gekozen heeft. Zoals gezegd is dat wel duur, per lamp 25 euro, maar ze schijnen 15 jaar mee te gaan (?) en dat hopen we dan maar. Wat AdrieK zei over de werkomstandigheden van de chinezen, doet me er toch nog weer verder over nadenken.

11 jaar geleden
4.5K

Het beste antwoord

Dit is een rekensommetje die je kan maken.
Als jouw spaarlamp 8w per uur verbruikt en je laat hem 24 uur per dag branden, dan kost je dit 192 wat.
Als je een 40 wat lamp een uur per dag laat branden, dan kost dit dus 40 watt en is dan natuurlijk een stuk minder.
Als je een ledlamp van 2 wat zou gebruiken dan komt het al wat dichter bij elkaar.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Een spaarlamp is altijd zuiniger. De tijd dat deze nodig heeft om op te laden wil niet zeggen dat die in die periode extra veel stroom verbruikt. Het feit dat het onpractisch is in een toilet is alleen omdat men dan in het donker zijn behoefte moet doen. Lastig voor boodschappenganger maar qua stroomverbruik zeer gunstig. Bovendien zijn gloeilampen niet meer te koop, dus begin er maar vast aan te wennen...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kristal
11 jaar geleden
Dank voor de moeite.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En toch is het dan praktischer om een gloeilamp te gebruiken ondanks dat deze dan een paar Watt per dag extra verbruikt.
Met een spaarlamp op het toilet (of in de douche, bijvoorbeeld) ben je niet echt duurzaam bezig.

Voor een toilet zou je wellicht een gloeilamp van 60W gebruiken, die kun je vervangen voor een spaarlamp van 13W, dat is 4,5 maal zuiniger dan de gloeilamp. Echter, een gemiddeld toiet wordt geen uren per dag gebruikt. Het licht gaat vaak aan en uit, waardoor de spaarlamp veel van de efficientie verliest; bovendien holt dan de levensduur achteruit.

Niet doen dus, tenzij je wilt overkomen als "milieubewust", want de gemiddelde klant zal de duurzaamheid van een gloeilamp in het toilet niet begrijpen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Klopt, wij hadden vroeger een spaarlamp in de gang hangen die sporadisch aan ging maar de eerste 10 tal minuten gering licht gaf, wil je echt profijt hebben van die lampen moet je ze uren laten branden voor het effect.
Kristal
11 jaar geleden
Voor de klant hoeven we dit niet te doen, het gaat om het toilet voor het personeel. 't Is meer dat wij zoveel mogelijk rekening willen houden met duurzaam, maar óók wat willen zien, ;-). Goede aanvulling dat je zegt dat de levensduur ook achteruit gaat bij het vaak aan en uit doen van de lamp.
Kies LED-lampen i.p.v. spaarlampen en je hebt direct volop licht. Gebruik een bewegingsdetectieschakelaar en het licht blijft nooit onnodig branden. Dit is momenteel de meest zuinige en milieubewuste oplossing, vergeet de rest.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kristal
11 jaar geleden
Prima idee! Ik zal het voorstellen op mijn werk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een bewegingssensor verbruit zelf ook stroom. Doe het licht zelf uit en vergeet dat niet!!
Kristal
11 jaar geleden
Goede aanvulling Evarist, dank je!
Kristal
11 jaar geleden
Ja, en dat zijn we gewend: het licht aan en uit doen, dus dat is het probleem niet in ons geval. Omdat we de spaarlamp nu de hele dag laten branden doet zich juist het "probleem" voor dat we automatisch het licht úitdoen na gedane arbeid ;-), dus nu staat er een doos voor het lichtknopje om dat te voorkomen :-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
LED lampen zijn wel duur, financieel is een simpel gloeilampje in het toilet waarschijnlijk voordeliger.
In een LED lamp zit allerlei electronica die mogelijk onder niet geweldige omstandigheden in china is gemaakt.
Weeg dat ook mee in je beslissing.
Kristal
11 jaar geleden
Ja AdrieK, daar zeg je zeker nog iets heel zinnigs erbij.