Hoe laad je een condensator op?

Kun je een grote condensator opladen met een 9 volts batterij? Zodat je veel vermogen in een condensator kunt stoppen. Of heb je daar een hogere gelijk spanning voor nodig?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Waar zat of zit de condensator in,,in welk apparaat,?

Het beste antwoord

hoi Sandydowns,

een condensator bestaat in principe uit twee platen.
aan elke plaat een draadje en dat is alles
die twee platen zijn geisoleert tov elkaar
de lading bestaat uit elektronen die in die platen worden gepompt door er een spanning op aan te sluiten.
dus het antwoord op de vraag: "hoe laad je een condensator op?" is: door er een spanning op aan te sluiten.

een hoge spanning geeft natuurlijk meer lading.
je kan het vergelijken met een ballon, blaas je die op, dan ontstaat er druk in de ballon, maar de lucht kan nergens heen alleen terug door de uitgang = vergelijkbaar met de aansluitdraden van de condensator.

toch zal een ballon leeglopen, ook al heb je er een knoop in gelegd, en ja hoor, de condensator loopt ook leeg, ook als je er niets op aansluit. dat is afhankelijk van de kwaliteit van het isolatie materiaal tussen de platen, dat wordt diëlectricum genoemd.

er zijn hete luchtballonnen, voor de ballonvaart, en reclameballonnen met helium, en natuurlijk de feestballonnetjes die je op braderieën tegenkomt.
zo heb je ook elco's, ceramische, MKM condensatoren, etc.
condensatoren voor hoge spanning, voor grote lading, etc.
kortom 'een condensator' is niet zomaar een condenstor.

de vraag is: wat wil je bereiken met die spanning?
een varicap is bijvoorbeeld een condensator waarop je een kleine radio of fietsachterlichtje kan laten branden

groeten, Dré
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Dit is van veel dingen afhankelijk, de spanning en grote van de condensator. Een 5 volt condensator is bijvoorbeeld sneller opgeladen dan een 400 volt wisselspanning condensator die bij zware elektro motoren worden gebruikt.