Kan ik Dream Color led strips aansturen via de computer?

Ik ben van plan een paar meter dream color RGB led stips te kopen en er een ledscherm van te maken. Nu vraag ik mij af wat voor een type controller ik dan nodig heb en wat voor software hier beschikbaar voor is.

Voorbeeld van wat ik van plan ben: http://www.youtube.com/watch?v=sbdvrfwr6Sg

Alvast bedankt voor jullie ingevingen!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.8K

Het beste antwoord

hoi Rintie,

afgezien van de veel te lange film, denk ik dat dit onmogelijk is om met normale ledstrips uit te voeren.
volgens mij wordt hier de boel belazerd, het kan niet. althans niet op de manier die hier getoont word.
bij ledstrips staan alle rode leds, alle groene leds, alle blauwe leds, met elkaar doorverbonden.
dus als je rood wilt zien, branden ALLE rode leds, zo ook met de andere kleuren.

wil je tonen wat in het filmpje gebeurd, dan moet je ELKE led afzonderlijk kunnen aansturen. hoe je dat doet is vers twee, maar elke led moet je afzonderlijk kunnen benaderen.
dat krijg je niet voor elkaar met het simpel doorverbinden van ledstript en met slechts enkele draden naar buiten voeren.

je kan net zo goed losse leds kopen, multicolor leds, of wat dan ook. vervolgens zet je die in een matrix verband (je weet wel X en Y; row and collom; zodat je met multiplexen de boel kan aansturen.
voor het aansturen heb je dan weer vermogens elektronica nodig, want zo veel (power)leds vragen toch redelijk veel vermogen, zeker omdat in het filmpje te zien is, dat ze allemaal tegelijkertijd kunnen branden.

dus stuur GEEN geld naar deze jongens, want ik vertrouw het niet.
koop losse (multicolor) leds, eventueel in SMD uitvoering, die kan je lekker dicht tegen elkaar zetten.
gebruik je toch een strip, dan moet je de gezamenlijke horizontale draad achter elke led onderbreken.
de gemeenschappelijke draden moet je dan vertikaal koppelen
dan heb je toch echt meer dan twee bundels van 4 draden.

per strip heb je drie horizontale draden (de rijen)
per verticale kolom heb je per kleur één draad.
deze enorme bundel draden kan je met een micro controller aansturen. dat is niet zo moeilijk met I2C.

de moeilijkheid zit in het zeer nauwkeurig positioneren van de ledjes. dat doe je niet met een duimstok.
nee, hier zit echt een luchtje aan.

toch een heel leuk idee, ik ga eens kijken wat ledstrips kosten, hoe ze er uit zien en of het inderdaad mogelijk is om het gezamenlijke draadje los te halen.

ik begin eerst met een kleine matrix, lukt dat, dan kan je het grote geld inversteren.
bedankt voor de tip, ik ga het uitproberen

groeten, Dré
en jij natuurlijk ook veel suc6
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord! Ik heb ze een e-mail gestuurd om te vragen of ze die controllers verkopen, en het antwoord was ja. Als je heel goed naar de strips kijkt zie je dat het IC strips zijn, en dat de LED's wel degelijk per stuk te besturen zijn. Het nadeel aan IC strips is dat ze 8 euro per meter kosten en in de video wordt al 20 meter gebruikt. Losse LED's begin ik niet aan. Ik weet hoe het werkt met collums en een micro controller maar dat kost me te veel tijd en waarschijnlijk is het ook niet goedkoop. Voor nu koop ik waarschijlijk gewoon 30 meter LED strip voor €50,- en een DMX controller om de hele mikmak in één keer aan te sturen. Dat is misschien niet wat ik van plan was, maar het is de enigste betaalbare oplossing.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
hoi Rintie, probeer een (oude) led display op de kop te tikken.
dan is het moeilijkste onderdeel al gedaan.

30 mtr ledstrip voor € 50,- is vermoedelijk 'normale' ledstrip.
die moet je 'behandelen' om de ledjes afzonderlijk te kunnen aansturen.
ik zie met spanning jouw filmpje tegemoet. groeten, Dré
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
hoi Rintie, ben even aan het shoppen geweest
multicolor ledstrip kost € 155/5meter (TU art 4214425)
witte ledstrip kost € 90,- per 5 meter
en dat zijn dan groothandelsprijzen.
dit is ex BTW, maar ik heb ook 20% korting. waar koop jij multicolor ledstrips voor € 8,- per meter?
ik wil er wel mee gaan experimenteren, maar de prijs die ik moet betalen is me toch iets te gortig. eerst een paar meter om te experimenteren, als dat lukt dan volgt het 'grote werk' groeten, Dré
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoi Dre, Goedkope (IC) ledstrips kan je scoren op aliexpress.com Dit is allemaal Chinees wat je zelf moet importeren. Je kan het al kopen vanaf 5,50 per meter (IC strips). En RGB (zonder IC) vanaf 2,20 per meter. Voorbeeldje: http://www.aliexpress.com/product-fm/609854485-Waterproof-IP65-5M-Changeable-Dream-Color-SMD-5050-RGB-150-LED-30led-M-LED-Strip-light-wholesalers.html Het enigste probleem voor jou zijn de verzendkosten. Zelf laat ik het versturen naar Duitsland aangezien alle bedrijven op Aliexpress gratis versturen naar Duitsland terwijl naar Nederland heel veel verzendkosten gevraagd worden.

Andere antwoorden (1)

Kijk het filmpje dat je gegeven hebt in de beschrijving tot het eind, en dan zie je dat het via de pc word aangestuurd en dat je het programma kan opvragen op zijn website of via de email van de uploader. Of het programma gratis is en of je het illegaal kan verkrijgen weet ik niet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Afgezien van het feit dat ik je inzet waardeer is dit geen antwoord op mijn vraag. Mijn vraag was wat voor type controller ik nodig heb en welke software hier beschikbaar voor is. Anders was de vraag geweest "welke software wordt er in de video gebruikt"?