Hoe is het mogelijk dat er uit audio-boxen muziek uitkomt?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Audio

Antwoorden (1)

Geluid is een trilling van de lucht. Als je praat of zingt brengen je trillende stembanden de lucht in trilling. Die trillende lucht brengt je trommelvlies aan het trillen etc.
Bij audio-boxen is het het luidspreker oppervlak dat de lucht in trilling brengt.
Haal het luidsprekerdoek van de box, en zet het geluid hart. Je kunt dan met je vingers de trilling voelen.
Bij lage tonen kun je het zelfs ZIEN trillen.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geluid is een trilling (golfbeweging) in een golfdragend medium. Uiteraard hebben we het normaliter bij luidsprekerboxen over lucht als medium. Maar ik wou voor de goede orde van zaken even vermelden dat elk golfdragend medium geluidsgolven kan voortplanten. B.v. een iets minder voor de hand liggend voorbeeld omdat we er niet zo gauw aan denken: Water! Denk o.a. aan de sonarapparatuur van marineschepen, walvissen en dolfijnen die onder water met elkaar communiceren en...onderwaterluidsprekers! Gebruikt bij het synchroonzwemmen in zwembaden.
Reddie
12 jaar geleden
@Wezet, je hebt een punt. Maar meestal noemen we geluid iets wat onze trommelvliezen doe trillen. Lucht dus.
Maar als we over deze taalkundige kwestie heen stappen mag jouw verhaal natuurlijk ook over geluid gaan.
(Ik kan hier geen plus uitdelen.)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wellicht dat Reddie en/of Wezet ook een helder antwoord kunnen geven op mijn eerste vraag hier op goeievraag? :-)
http://www.goeievraag.nl/vraag/speaker-tegelijk-twee-meerdere-tonen.48515
Reddie
12 jaar geleden
@bartdingen, heel kort door de bocht:
Als je praat of zingt produceer je al heel veel verschillende tonen tegelijk, met één set trillende stembanden. Een luidspreke doet precies hetzelfde.
Als je meer wilt weten is het misschien handig weer een vraag te stellen. Dan leg ik het verder uit.