Bij moderne beamers geeft ie met indicatie-lampjes aan wat er aan scheelt. Even naar de website van de fabrikant, handleiding downloaden, en je hebt (nog) meer info, als je die combineert met de indicatielampjes... En als 't géén moderne beamer is, dan is hoogstwaarschijnlijk de lamp stuk.

Ook bij modernere: mogelijk is de lamp 'gewoon' stuk... Reken maar zo'n 300 euro, als dat 't geval is... En een paar weken levertijd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De meeste beamers hebben een lamptimer.
Als het aantal bedrijfsuren overschreden wordt,
start de beamer van sommige merken/types niet meer op,
Een lampwissel en resetten is dan nodig.
Als de lamp nog goed is, kun je ook alleen de lamptimer resetten.
De levensduur van de lamp is zeer sterk afhankelijk van het gebruik.
een lamp van 1000 branduren haalt bij optimaal gebruik wel het drievoudige, bij verkeerd gebruik kan hij na enige tientallen uren al kapot zijn.
De dwingende methode , de beamer electronisch te blokkeren als de lamptijd overschreden wordt vind ik achterhaald.
Als een lamp lange tijd achtereen brandt en de filters goed schoongehouden worden, hij in een rookvrije omgeving draait en de koeling optimaal is (warmte
moet goed weg kunnen), dan gaat de lamp langer-veel langer mee dan bij kort draaien, niet na laten koelen, lamp starten als hij nog niet helemaal is afgekoeld enz.
Het kan echter wezen, dat de lamp niet meer de juiste spanning vraagt bij de ingestelde stroom.
De beamer beschouwt dat als een defecte lamp (wat meestal waar is) en schakelt uit.
Het is dan beslist nodig deze lamp te vervangen, een exploderende lamp is heel vervelend, de beamer kun je dan meestal als verloren beschouwen.
Ik heb dit (in de reparatuur) 2X meegemaakt.
Dat moet je in ieder geval voorkomen.

Redelijk vaak komt het voor dat niet de lamp, maar de lamp-omvormer in de beamer defect is.
Dat zou je dus ontdekken bij het vervangen van de lamp.
Het is daarom veiliger dit vooraf vast te laten stellen, anders koop je een nieuwe lamp voor een defecte beamer.
Raadpleeg daarom de dealer.
Veel succes