kan een oude transformator 12v ook 2x12v dragen? want ik wil er eigenlijk 2 ventilatortje op laten draaien voor in me DJ Kast

Toegevoegd na 1 minuut:
ik heb het namelijk al geprobeerd en blijven de zelfde snelheid maar ik weet niet of het veilig is?

Toegevoegd na 15 uur:
de fan is 12 V 0.25A en
de transfo 1000mA 18VA 18 watt

Toegevoegd na 2 dagen:
Wat kan er gebeuren bij wisselspanning

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.5K

Antwoorden (5)

ja hoor., 2 12v (ik neem aan computer) ventilatortjes moet helemaal geen probleem zijn zelfs niet voor de minste trafo, deze dingetjes nemen op zn hoogst 0.3 ampere in..

als je zoiets echt zeker wilt weten, op een wiskundige manier, dan hoef je alleen maar aan het volgende te denken:

amperage x voltage = wattage.

stel jouw 12 volt transformator is 15 watt, en je ventilator is 0.3 amp, dan weet je dus dat: 15/12 = 1.25, je transformator kan dus 1.25 ampere leveren, (en dus 4 ventilatortjes van 0.3 ampere op 12 volt.).

je hoeft dus alleen voltage+amperage, of wattage, te weten, om precies te berekenen wat je trafo levert, en wat je fan verbruikt, op je fans zit waarschijnlijk een stickertje met deze nummers, en op je trafo hoort dat ook te zitten.

trouwens, als je je trafo overbelast dan hoeven de fans niet langzamer te gaan draaien, maar kan je trafo gewoon over-verhit raken, ligt er allemaal aan hoe hij is gezekerd/beveiligd...

Toegevoegd na 2 minuten:
transformators verbruiken trouwens zelf ook stroom om het voltage te verlagen, dus ik zou altijd wat ruimte houden tussen het geen wat mijn transformator kan leveren, en het geen wat ik er van vraag.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
je trafo geeft 1000 mili ampere, 1 ampere, x 18volt = 18 watt.. je fan is 12 volt, (kan 18 wel hebben hoor) en 0.25 ampere. je zou dus zonder probleem 4 fans op deze trafo kunnen hangen
Op een transformator staat altijd een vermelding, in uw geval 12 Volt xx VA. VA staat voor het vermogen.
Als die waarde x 0,8 doet heet u een goed geschat belastbaar vermogen in Watt rekening gehouden met verliezen en Cos phi.
Dat vermogen (in Watt) gedeeld door de spanning (in Volt)
geeft u een stroomwaarde (in Ampère) waarmee u de transfo kan belasten.
P (Watt) = U (Volt) X I (Ampère) => I (A) = P (W) : V (V).

Het zullen wel geen ventilators zijn van een computer want die zijn voor gelijkspanning (DC, 12 V =) terwijl een transfo altijd wisselspanning (AC, 12 V ~) levert.
Ook daar moet u rekening mee houden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat kan, meer het is wel afhankelijk vd amperage van je trafo. Kijk op de ventilatoren wast ze verbruiken en kijk watt de transformator kan leveren. Over het algemeen verbruikt een ventilator niet veel. Plaats de ventilatoren wel paralel en niet in serie. Indien er een kapot gaat, blijft de andere tenminste nog werken.

Toegevoegd na 4 dagen:
Bij wisselspanning blijft het antwoord hetzelfde.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wordt de transformator niet heet(hand warm) na een uur dan is er niets te vrezen, zet de trafo evt in de luchtstroom van een ventilator voor extra koeling
Als je de ventilatoren in serie zet wil dat ook, ze draaien dan wat langzamer maar een niet gestabiliseerde trafo van 12 V geeft onbelast wel 18 V af , gestabiliseerde voedingen geven meestal wel een ampere af en dat is ruim voldoende voor meerdere computerblowers, zet ze dan wel paralel.

Toegevoegd na 5 minuten:
Bij in serie zetten wel aan de polariteit denken.
Dit werkt alleen goed als de blowers van hetzelfde type en spanning/stroom zijn. Zelfs bij 12 volt wil het wel maar dan draaien ze erg langzaam (maar mooi stil) en kan de koelcapaciteit te gering worden.

Toegevoegd na 8 minuten:
Ik neem aan dat je trafo wel gelijkspanning afgeeft, het is een slecht idee een trafo zonder gelijkrichter/elco op gelijkspanning blowers te zetten!!!

Toegevoegd na 7 uur:
Als antwoord op je uitbreiding: wanneer de voeding gelijkspanning afgeeft ( dat zal wel als de blowers er op werken) heb je ruimte over om evt twee van deze blowers extra te plaatsen op dezelfde voeding.

TIP verwar transformator niet met voeding, de eerste geeft alleen wisselspanning, een voeding bevat vaak wel een trafo maar ook een gelijkrichter en elco's alsmede een 7812 oid voor stabilisatie.

Bij adapters moet je er goed op letten dat ze zowel
wisselspanning als gelijkspanning (al of niet gestabiliseerd) af kunnen geven.
Dat staat -als het goed is- OP de adapter aangegeven, als er 12VAC op staat of 12 volt met een liggende S is het een wisselstroomadapter, staat er 12 VDC op met een = er achter dan is het gelijkgericht en gestabiliseerd en is een van de lijnen van het == teken onderbroken dan is de spanning NIET gestabiliseerd en kan deze onbelast wel 16 VDC zijn.

Toegevoegd na 2 dagen:
Als men een blower van 12 VDC wisselspanning geeft hangt het van merk entype af wat er gebeurt:
- de blower met inwendige polariteitbewaking kan schokkend gaan lopen
-De blower met antiparalleldiode zal deze diode verbranden waarna inwendige schade of beveiliging de blower afstopt
- een blower zonder polariteitsbeveiliging brandt kapot omdat de halfgeleiders niet met wisselspanning overweg kunnen en er dan niettegen beveiligd zijn.

Ik heb het dan over brushlessblowers (dat zijn het vrijwel altijd.

Blowers met een klassieke brush gelijkstroommotor zou
gaan bibberen en warm worden.

Het is dus in alle denkbare scenario's af te raden wisselspanning op een blower te zetten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
hoi Joris Dijkstra,

zo aan de vraag te lezen weet je nog niet alles van gelijk en wisselspanning, is niet erg, ik heb het ook moeten leren.

computer ventilatoren draaien gewoonlijk op gelijkspanning.
een trafo geeft wisselspanning, maar die kan je gelijkrichten.
daarvoor is een brugcel de goedkoopste oplossing
(een 250 mA ventilatortje komt vermoedelijk uit een PC)

een brugcel is een blokje met 4 draadjes die als volgt gemerkt zijn: ~ ~ + - sluit de rode draad van de ventilator op + aan, de blauwe (of zwarte) draad op - de trafo op ~ en ~.
je kan maximaal 4 ventilatoren aansluiten, want 0,25A = 250 mA de trafo kan 1000 mA leveren.

heb je een adapter, dan staat er een symbool op, zoiets als
12V = (= betekend gelijkspanning en ~ wisselspanning)
bij gelijkspanning heb je de brugcel niet nodig, kan je rechtstreeks de ventilatoren op aansluiten.

veel suc6, groeten, Dré
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
hoi Joris, computer ventilatoren zijn vaak gelijkstroom motoren.
maar ik weet niet of jouw ventilatoren computer ventilatoren zijn. op de ventilator staat vaak zoiets als 12V= of 12V~
bi j ~ hebben de aansluitdraden dezelfde kleur.
bij = zijn ze vaak rood en blauw of rood en zwart.
hierbij is rood de + en de andere de -
dus kijk even op de ventilator wat daar staat. staat er niets op, dan gewoon aansluiten en zie wat er gebeurd. er ontploft niets, hooguit gaan ze stuk.
probeer ze een voor een, want aan twee kapotte ventilatoren heb je niets. één brugcel is voldoende, hierop sluit je allebij de motoren aan. veel suc6
groeten, Dré
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dré dit is gevaarlijk want een 12 VAC gelijkrichter met een bruggelijkrichter geeft een uitgangsspanning in DC die 1,41 maal hoger ligt dan de AC waarde min 2x0,7V bij silicium dioden. Dus 12V x 1,41 = 16,92 Volt - 1,4V = 15,52 Volt DC
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
hoi depauwroger, je hebt gelijk, maar of dit nou 'gevaarlijk' is, waag ik te betwijfelen. de ventilator zal niet meteen kapot gaan, alleen als het een electronische 'brushless' ventilator is, kan (ik weet dat niet zeker) het problemen geven.
het blijft een kwestie van aansluiten en zien wat er gebeurd. sterker nog, die 1,4 maal hogere spanning krijg je alleen als er een elco overheen wordt gezet. hier heb ik het niet over een elco gehad. ik wil het voor Joris niet moeilijker maken dan het al is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
hoi Joris, suc6! dat is de oplossing
gewoon aansluiten en ventileren maar.