Ik wil een elektrische koelbox in m'n bootje. kan dat ivm "leegtrekken" van accu ?

Ik heb een ft8de Yamaha buitenboordmotor van 2007 en weet niet of de dynamo daarvan genoeg stroom aan de accu levert zonder dat de elektrische koelbox van 60 watt de accu (65 amp) leegtrekt (met draaiende motor) anders heb ik een probleem dat als ik de motor uitzet, ik niet meer kan starten.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Even rekenen. Je koelbox heeft een vermogen van 60W. Dat is 60 : 12 = 5A. We gaan de accu niet verder leegtrekken dan de helft, dus 65 : 2 = 32.5Ah ter beschikking. Nu kan je de koelbox 32.5 : 5 = 6.5 uur laten werken. Als de motor loopt laadt je accu weer op in no-time. Overigens kan je de koelbox bij draaiende motor onbeperkt laten werken. Zet hem wel afgeschermd van de zon en met vrije verluchting.

normaal mag dat geen probleem zijn als uw accu nog in goede staat is

Het heeft altijd goed gewerkt? Dan zie ik geen probleem. Gewoon pas de koelbox inpluggen als de motor loopt. Verder is het meten=weten. Een normale loodaccu moet een rustspanning hebben van ongeveer 12,6 volt. De laadspanning (lopende motor dus) mag best wat oplopen, maar boven de 14,8 volt moet je je afvragen of alles nog wel goed is. Ik heb ook laadspanningen van 15,6 volt gezien, maar dat hoeft nog steeds geen probleem te zijn. Daarboven is er echt wat mis. Uitgaande van de meest simpele installatie is spanning meten interessanter dan stroom meten en ook makkelijker.

En anders kan je een tweede accu installeren die je aan de steiger bij de jachthaven op kan laden?

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100