hoe vaak moet je onderhoud plegen aan een airconditioning?

airconditioning weigert...

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
4K

Het beste antwoord

In principe is eens per jaar voldoende maar dat hangt ook af van de omgeving waar de buiten unit staat.
Als u in een vervuilende industriezone woont kan het soms nodig zijn die tussendoor eens te laten reinigen.
Jaarlijks bijvullen klopt niet, men meet namelijk wel de druk en als die voldoende is zal men niet bijvullen.
Als uw toestel uitvalt zal het waarschijnlijk aan te weinig druk van de koelvloeistof, en dus moet bijgevuld worden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Voor zover ik weet, is dat 1 x in het jaar bij laten vullen. Echt onderhoud hangt af van het gebruik. Gebruik je hem vaak zal hij meer onderhoud eisen en andersom. Omdat je aangeeft dat je airco weigerd, lijkt het mij nu dus tijd voor een onderhoudsbeurt ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
je moet niks, maar het is wel een aanrader om een keer per jaar ( vlak voor of vlak na de warmen tijden ) het filter van je verdamper schoon te maken en je verdamper zelf, dit kan ook geen kwaad als het met de condensor gedaan word maar pas wel op dat je de lamellen niet dicht drukt.
ja dit is je basis onderhoud. en veder laat een keer per 2 jaar eens een bedrijf er naar kijken ( koudemiddel druk, algemene staat van het apparaat, ect. ) of wanneer deze defect is. suc6
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat hangt af van de mate, waarin de betrouwbaarheid van die airco belangrijk voor u is.

Als u wilt dat dit apparaat altijd werkt als u dat wenst, dan moet dit apparaat preventief worden onderhouden.
Dat wil zeggen, doorgans een maal per jaar komt een monteur het apparaat inspecteert en de onderdelen vervangt die mogelijk in het komende jaar defect kunnen raken.
Hij zal ook controleren of er nog voldoende koelmiddel in het apparaat aanwezig is.

Preventief onderhoud is duur omdat onderdelen worden vervangen die nog niet het eind van hun levensduur hebben bereikt.
De kans dat een preventief onderhouden apparaat uitvalt is overigens niet nul. Altijd kan een onderdeel onverwacht defect raken.

Als u het minder erg vind als de airo onverwacht uitvalt laat u hem curatief onderhouden.
Dan komt alleen een monteur als er een defect is.

Duidelijk zal zijn dat curatief onderhoud vele malen goedkoper is dan preventief onderhoud.