Zonnecellen zijn meestal gemaakt van silicium. Dat silicium bestaat uit twee lagen. Onder invloed van licht gaat er tussen de twee lagen een elektrische stroom lopen. Daarom heten zonnecellen ook wel fotovoltaïsche cellen (Grieks photos: licht, en Volt naar de eenheid van elektrische spanning). Afgekort wordt gesproken van PV-systemen. Een andere vorm van PV zijn de elementen gemaakt met de dunnelaagtechnologie. Hierbij wordt gebruikgemaakt van amorf silicium. Deze elementen hebben een lager rendement, maar zijn ook beduidend goedkoper. Het rendement van gangbare zonnecellen ligt tussen ca. 5 en 15%, waarbij de cellen met betere rendementen wel meestal onevenredig veel duurder zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Zonnepaneel
:)
Zonnecellen bestaan uit 2 lagen silicium.
Zuiver silicium bevat 4 atomen.
Een laag is gedopeerd met borium en bevat 3 atomen
De andere laag is bewerkt met Fosfor en bevat nu 5 atomen.
Beide lagen zijn nu samengebracht en vormen zo een halfgeleider waarbij de stroom maar in één richting kan stromen.
Onder invloed van de zon gaan die teveel aan elektronen uit het ene nu naar het ander materiaal stromen en ontstaat dus een kleine elektrische stroom.
Een cel geeft +/- 0,5 Volt, het is dus een combinatie van de vele cellen die de juiste spanning en stroom kunnen leveren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Slordige en op plaatsen gewoon foute uitleg, ook in de bron.
Zuiver silicium bestaat uit 1 soort atomen: silicium-atomen en daar dan heeeeeel veel van, idem voor fosfor en voor boor.
Er zijn wel stoffen die uit meer atomen bestaan, de meeste stoffen bestaan uit verschillende soorten atomen. Water bijv. bestaat uit 3 atomen van 2 soorten. Alcohol bestaat uit 9 atomen van 3 verschillende soorten. Theoretisch zou je wel iets van 4 silicium-atomen kunnen maken en misschien dat het in het laboratorium zelfs al kan. In de praktijk van alledag zijn zonnecellen gemaakt van biljarden en biljarden atomen. Eén gram silicium bevat ongeveer 10^22 atomen of 10.000 biljard of 10.000.000.000.000.000.000.000.
Zonnecellen worden meestal opgebouwd uit 2 lagen silicium, een p- en een n-laag. Deze lagen worden gemaakt door het silicium heel lichtjes te verontreinigen met een andere stof. De p-laag heeft een tekort aan elektronen de n-laag een overschot. Door invallende licht worden elektronen losgeslagen en omdat een zonnecel tevens diodewerking heeft kunnen die elektronen maar één kant op. Er ontstaat dus een potentiaal verschil: spanning. Als je daar iets op aansluit kun je een stroom laten lopen waar je iets mee kunt doen.
Zonnecellen worden meestal in combinatie gebruikt. Een enkele zonnecel geeft maar 0,5 V af en de maxiumale haalbare stroom is bijv. afhankelijk van het oppervlak van zo'n cel. Cellen worden dus zowel parallel als in serie geschakeld. Resp. om de stroom dan wel de spanning te vergroten.