Als je heel precies zou kunnen wegen, weegt een volle lithium-ionen batterij dan zwaarder dan een lege?

11 jaar geleden
7.6K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Goeie vraag

Antwoorden (3)

die wegen precies hetzelfde, elektriciteit heeft geen gewicht.
het is allen maar zo dat het "balans" in de batterij is veranderd.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er zal een klein verschil zijn in gewicht, maar dit is eigenlijk niet te meten, althans volgens de tekst van deze website: http://www.faqt.nl/vraag-en-antwoord/wat-is-het-gewicht-van-stroom/

De vraag op die website gaat over accu's (en niet over batterijen), maar de conclusie zal hetzelfde zijn:

"Wat is het gewicht van stroom?

Wat is er zwaarder: een laptop met een volle accu of met een lege?

Als je een laptop met een volle of een lege accu op de weegschaal zou leggen, zou je in beide gevallen hetzelfde meten. De lege accu is echter wel degelijk lichter dan de volle, maar het is verschil is zo klein dat het niet meetbaar is.

Dit kan verklaard worden met de beroemde vergelijking van Einstein, E=mc^2. Deze vergelijking zegt dat de energie (E) van een object gelijk is aan de massa (m) vermenigvuldigd met de lichtsnelheid (c) in het kwadraat (^2). Volgens deze vergelijking heeft energie dus ook massa.

Voor de energie van de accu kunnen we de massa nu uitrekenen. Hiervoor moeten we de energie van de laptop-batterij omrekenen in Joules (de officiële maat van energie). Een standaard laptop-accu is 12 volt, en heeft een capaciteit van 5000 milli-ampère-uur. In Joules is dit 12V x 5 ampère x 3600 (het aantal seconden in een uur) = 216.000 Joule. Vul je deze waarde in Einsteins vergelijking E = mc^2 dan kun je m (de massa) uitrekenen: 216.000 = m x (3*10^8 – de lichtsnelheid)^2. Hieruit volgt dat m, de massa, van 216.000 joule gelijk aan 2,4*10^-12 kilogram, dus 2,4 nanogram. Zoveel wordt de accu dus lichter als hij leegloopt.

Er is dus wel degelijk verschil, maar dit is onmogelijk te meten."
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ben het ermee eens met u. Ik ben wel een van de jongste hier, maar hopelijk leer ik ook zulke dingen om te rekenen, ik ben namelijk niet erg lang opweg naar me Gymnasium -.-"
Antoni
11 jaar geleden
Joussef, dank voor je aardige reactie. De berekening heb ik niet bedacht; die vond ik op een andere website. Succes met je school!
in principe heeft alles gewicht. maar in een accu of noem maar op krijg je vermogen door de plus plaat te laden en de negatieve plaat te ontladen. door een verbinding te maken tussen deze platen zal er een elektronenstroom lopen welke dan weer de plus plaat zal gaan ontladen en de negtiveplaat weer zal laden. dit houd in dat het gewicht als het ware wordt verplaatst ofwel het gewicht blijft het zelfde.