Wanneer de naald van de naaimachine paar keer op ene neer beweegt en dan niets meer doet en ook de draad van de spoel niet oppakt, hoe fix ik dat?

Ik heb hier twee naaimachines. de boven omschreven klacht betreft een Elita Naaimachine.

Ook heb ik hier een Husqvana staan, waarvan het transportplaatje niet meer beweegt. Ook hier geldt de vraag kan ik dat zelf nog fixen en zo ja, hoe?

Het gaat hier om een paar heel degelijke ouderwetse machines van ergens in de jaren 50-60, vermoed ik. Ze zijn in ieder geval heel oud en hun stekkers hebben geen randaarde.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.5K

Antwoorden (2)

Bij zo'n oude machine loopt er meestal een V-snaar van de motor naar de as die transporteur of naald aandrijft, deze zullen na al die tijd wel slap zijn gaan staan en slippen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
hoi forallweknow,

het bewegen van de naald en het transport plaatje is gekoppeld dmv een tandriem
net als bij de kleppen van een auto, mag je de stand van de wielen niet veranderen.

is de tandriem versleten (zou best wel eens kunnen na 50 jaar) dan kan het zijn dat er een paar tandjes versprongen zijn.
net als bij de auto, moet je kennis van zaken hebben om deze fout te herstellen.

na 50 jaar, meestal niet gesmeerd, wil een en ander wel eens stroef gaan lopen. kortom, maak de boel open en kijk hoe het er van binnen uit ziet.
vermoedelijk zeer veel aangekoekt stof, keihard geworden smeervet, etc.

zit de tandriem nog strak om de wielen, dan AFBLIJVEN en een een andere tandriem kopen, merk en type en naar de naaimachinevakhandel voor een nieuwe tandriem.
na 50 jaar is dat geen overbodige luxe.

voor de rest, voorzichtig schoonmaken en opnieuw smeren, het liefst met horlogemakers olie, dat laat geen residu achter.

veel suc6, groeten, Dré

Toegevoegd na 2 minuten:
ohja, voor ik het nog vergeet te zeggen:
niet als eerste je zondagse pak naaien, want mogelijk komt er wat olie uit... dus eerst een proeflapje naaien.