Waarom draait mijn koelkast zo vals?

De koelkast is om en bij 14 jaar hier in gebruik nieuw aangeschaft .

Sinds een paar dagen draait die vals ik hoor het brommen,
dan doe ik de stekker uit wacht even en stop em weer in.
dan gaat het 10 minuten goed .
het was altijd geruisloos
de temperatuur is goed.
alleen dat gebrom is ietwat hinderlijk wat kan ik eraan doen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

Het hart van uw koelkast is een compressor aangedreven door een elektromotor.
Deze combinatie zal na 14 jaar wel slijtage gaan vertonen en daardoor ontstaat dat gebrom.
Als u die even stopt koelt die af en is het weer even voor 1à minuten goed, dat wijst op een versleten lager.
Dat is niet te herstellen, een nieuwe dringt zich op.
Al bij al een goede zaak want een nieuwe (AAA energielabel) zal veel minder energie verbruiken en uw aankoop zal zichzelf terug betalen.
Moderne koelkasten met een energielabel A+ zijn tot wel drie keer zuiniger.
Besparing op basis van een gemiddeld verbruik: € 75/jaar
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
wat u schrijft is herkenbaar
wat is aan vervanging toe,de koelkast of de lager?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Klopt Kitten want die compressor kan men niet open maken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ik heb de oplossing .
aan de achterzijde van de koelkast is er een gaatje dat verstopt zat dat is nu schoongemaakt en dat gebrom is niet meer ik ben heel blij want de kast is nog te goed om weg te gooien
allemaal bedankt voor de suggesties