Waar komt het Philips logo vandaan?

Philips is een van de grootste en bekendste merken ter wereld. Iedereen heeft of had wel iets van Philips, al was het maar een lampje.
Maar wie is nu de ontwerper van het logo van Philips?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
5.7K

Het beste antwoord

De vertrouwde golflijnen en sterren van Philips verschijnen voor het eerst in 1926 op de verpakking van de Miniwatt-radioklep en op de Philigraph, een van de eerste audiorecorders. De golven symboliseerden radiogolven en de sterren stonden voor de ether van de nachtelijke hemel waardoor de radiogolven werden verzonden.

Pas in 1930 kwamen de vier sterren en de drie golven voor het eerst samen in de inmiddels bekende cirkel. Op radio’s en grammofoons ging de cirkel, compleet met sterren en golven, deel uitmaken van het ontwerp. Het cirkelembleem werd daarna geleidelijk aan ook toegepast op reclamemateriaal en andere producten.

Rond deze tijd groeiden onze bedrijfsactiviteiten snel en wilden we een handelsmerk dat uniek zou zijn voor Philips, maar waarmee we geen juridische problemen zouden krijgen met eigenaars van andere bekende cirkelvormige emblemen. Dit resulteerde in een combinatie van de Philips-cirkel en het woordmerk binnen het nu zo vertrouwde logo.

Het Philips-logo werd in 1938 voor het eerst gebruikt. Hoewel het door de jaren heen diverse aanpassingen heeft ondergaan, is het basisontwerp sindsdien ongewijzigd gebleven. Samen met ons woordmerk vormt de Philips-cirkel de kenmerkende identiteit waar we tot de dag van vandaag profijt van hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

1 januari 1925 begint Louis Kalff bij de reclameafdeling van Philips in Eindhoven te werken, een paar maanden later gevolgd door de jeugdige Mathieu Clement. Vanaf dat moment is er dan ook sprake van een reclamestudio (als onderdeel van de reclameafdeling) waar Kalff de leiding van had. Kalff probeert een samenhang te creëren tussen het ontwerp van een product, het bijbehorende reclamemateriaal en de inrichting van etalages en tentoonstellingen. Kalff was ook de ontwerper van het Philips-beeldmerk.
Onder zijn leiding werd in 1929 het Lichtadviesbureau (LIBU) opgericht. Kalff wil zich meer gaan bezighouden met lichttechnische zaken en het ontwerpen van producten.
Bij Philips werkte Kalff ook als architect aan objecten zoals: het Dr. A. F. Philips Observatorium (1937) in Eindhoven, de Diamantboorderij (1948) in Valkenswaard en enkele landhuizen in Eindhoven en Waalre voor directieleden van Philips.
Na de Tweede Wereldoorlog hield Kalff zich bij Philips actief bezig met de industriële vormgeving. Na zijn pensionering in 1960 bleef Louis Kalff bij Philips als adviseur en architect.
In 1961 kreeg hij de leiding en uitvoering van het Evoluon. Het was het laatste werk van de lichtarchitect die bijna veertig jaar de reclame verzorgde van het Philips-concern.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ook een heel mooi antwoord (+1) en zeer zeker interessant.