met hoeveel ampere , mijn 6 ampere accu opladen ?

Weet jij het antwoord?

/2500

Je moet kijken naar het voltage, niet naar het amperage . Als het voltage overeen komt (hetzelfde is) is het goed.

het voltage is het belangrijkste, als dat gelijk is is het goed. en wat het amperage betreft hoe lager hoe beter voor de accu. vergelijk het met 'n emmer water, die kun je met 'n zachte straal helemaal vol krijgen en met 'n tuinslang vol open krijg je de emmer haast niet vol en met een brandslang gaat het helemaal niet lukken. zo ook bij de accu met 'n laag voltage krijg je hem helemaal vol

In eerste instantie is de spanning het belangrijkste criterium. Pas daarna komt het vermogen van uw accu in aanmerking. Heeft u een accu van 36 Ah dan zal die met uw 6 Ampère lader (theoretisch) in 6 uur opgeladen zijn. Heeft u een 120 Ah accu dan zal dat al 20 uren duren. Vermogen van uw accu in Ampère-uren delen door de stroom in Ampère geeft u de laad / ontlaadtijd. Dus 36Ah / 6 A = 6 uur of 120 Ah / 6 A = al 20 uur. Het hangt dus af van het aantal Ah van de accu maar ook van de tijd waarin u die wilt laden. Nog één bedenking, hoe lager de laadstroom hoe beter voor de accu, hoe minder warm die zal worden want met een te hoge stroom kunnen de platen beschadigen. Aan u de keuze.

Je accu is geen 6 ampère, maar 6 Ah ofte 6 Ampère-uur en dat geeft de elektrische lading weer (het aantal elektronen dat je bruikbaar kunt doen bewegen om elektriciteit op te wekken). Dat betekent dat je batterij gedurende één uur 6 ampère kan afgeven of 3 uur lang 2 Ampère. Aan 12 Volt is dat 24 Watt. Geen boormachine dus of een microgolfoventje, maar wel gsm's, LED-lichten en wat kleinere elektronica zoals bijv. een lichtkrant die ik op mijn oude PanAm ooit plaatste (http://logocom.be/moto/panam/080501-upgrade-lichtkrant). Uit dit gegeven, kan ik afleiden dat je het wellicht over een moto-batterij hebt zoals in bijlage van Nitro (Japans), en dus wellicht nog een die op electrolyse werkt, dus op het elektrisch laden van vloeistoffen (zuren). Antwoord nu in dit geval: Een vuistregel die ik zelf hierin gebruik als technicus, is dat je best 10% van de elektrische lading aanwendt om het elektrolyseproces terug aan te wenden om je batterij te 'laden': 6 Ampère-uur gedeeld door 10 = 0,6 ampère. Met een professionele lader, zul je echter zien, dat als de batterij serieus leeg is, de lader toch durft naar 1 of zelfs 2 ampère in aanvang te springen, maar zoals vermeldt is dit vermogen niet zo goed voor de levensduur van de batterijen. Ook laad je deze batterijen best niet helemaal 'plat' lopen, want iedereen met een moto weet dat je de derde maal bij helemaal plat laten lopen, er een grote kans is dat je batterij niet meer op 100% vermogen raakt of zelfs een kapotte cel krijgt en aan vervanging toe is. Als het snel moet gaan en als je deze batterijen parallel koppelt (dus 12 volt blijft behouden), kies je een lader die tot 20% kan leveren. Ik heb in mijn kantoor/woning een Varta batterijsysteem met twee stuks van 190 Ampère-uur in parallel en heb dus op mijn stroomgroep de zekering van 10 ampère vervangen door een van 20 ampère bij het laden als beveiliging. Pas daarachter staat dan de convertor naar 220 volt en deze beperkte ik opzettelijk tot zo'n 240 Watt dacht ik (bij hoger verbruik, komt dit natuurlijk rechtstreeks van de groep die naast de 12-volt lader ook 2 X 230 Volt-aansluiting heeft). Als je deze batterij wil onderhouden, dan koop je best een druppellader zoals een Optimate 3+ voor dit soort batterij van rond de 50 EUR, die tot 0,6 Ampère geeft maar ook je batterij terug kan de-sulfateren. Koop GEEN Accumate echter voor NiCd-, NiMH-, Li-Ion- of droge batterijen of lees minstens het boekje bij je lader.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100