Hoe schadelijk is de warmte van een ingebouwde lcd tv

Hallo,
ik heb een lcd tv gekocht (Sony bravia 32"). Daarvoor heb ik een gibo wand gebouwd om mijn draden, dvd speler en tv in te bouwen en weg te werken uit het zicht. Nu geeft de tv van zichzelf wat warmte af.is dit schadelijk? Of gevaarlijk? De warmte zit dus achter de wand. Ik twijfel. Heeft er iemand een antwoord voor me? Alvast bedankt. Peter.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
5.3K

Het beste antwoord

De afgesloten ruimte waarin je TV zit opgesloten behoeft absoluut ventilatie.
Je TV zal gegarandeerd vroeg of laat de geest geven.
Als je de wand van onder tot boven hebt gebouwd zou ik en (middels een decoupeerzaag) aan de plint en aan het plafond een opening in zagen van tenminste de lengte van de TV. Voor deze openingen kun je dan een (bij de meeste bouwmarkten verkrijgbaar) ventilatierooster plaatsen.
Door de natuurlijke trek zal je ruimte voldoende ventileren om schade te voorkomen.
Tip: koop éérst je roosters en ga dán pas zagen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bedankt voor je goed onderbouwde antwoord. Hier kan en ga ik mee aan de slag. Het resultaat zal ik middels foto nog eens posten. Allemaal bedankt voor jullie antwoorden

Andere antwoorden (4)

Dat kan geen kwaad. Als er al brand ontstaat, dan komt 't door een defect - zoals vroeger wel eens 't geval was: TV's in standby-modus vlogen heel soms in de fik.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heel bescheiden denk ik, dat de warmte weg moet kunnen, om je toestel niet kapot te maken..!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je zegt dat de warmte 'achter de wand' zit, dan stel ik me voor dat er een spauw, een ruimte tussen twee wandplaten zit, waar de warmte afgevoerd wordt. Als dat zo is, dan zal het wel loslopen. Als je de TV helemaal hebt afgesloten aan alle kanten, dan kan ie te warm worden, ook al produceren LCD's niet zo veel warmte.

Toegevoegd na 19 minuten:
Oei, spauw, ik zal het nooit meer doen :(
AWM
14 jaar geleden
Kijk in de handleiding van die TV, daar staat altijd uitgebreid in beschreven hoeveel afstand je moet houden.
Een LCD-TV-produceert ook aardig wat warmte, wat dat betreft doen ze nauwelijks voor 'ouderwetse' beeldbuizen. Dat komt niet zozeer door het LCD-paneel, maar vooral door de electronica die er achter zit.
Warmteafvoer is ook bij een LCD-TV zeker iets om op te letten. Je hoeft inderdaad niet bang te zijn dat je meubel in de hens gaat, maar als je TV dat doet, gaat je meubel wel mee natuurlijk!