Waardoor gaat je brandstoflampje branden als de benzine bijna op is?

Wat gebeurt er precies waardoor het lampje gaat branden?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

Ik zal het proberen in makkelijke woorden uit te leggen.

Er is een "balletje" dat drijft als het ware in de benzine, dus het balletje wil omhoog, omdat het drijft in benzine. Het balletje zit vast aan een schakelaartje. Op een gegeven moment is er zo weinig benzine, dat het balletje niet meer kan drijven, omdat het is omringd door lucht. Dus het balletje valt naar beneden en de schakelaar gaat dan "aan" en het lampje gaat branden.

Tegenwoordig zijn er ook nieuwe technieken om dit voor elkaar te krijgen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

In de digitale brandstofindicator zit een circuitje welke dit aangeeft, bij een analoge (met naald) zit er een contaktje wat een lampje doet branden als u onder een bepaald niveau komt.

Toegevoegd na 1 minuut:
Bij moderne auto's is het de boordcomputer die ervoor zorgt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In mijn auto zit een vlottertje in de tank... Net zoals in een WC-spoelbak. Alleen werkt deze andersom: Is het benzine-niveau te laag, dan ligt de vlotter op een laag punt in de tank. Nu zal er een klein schakelaartje (die in verbinding staat met de vlotter) een lampje aanschakelen.