Hoe groot is het stroomverbruik-verschil tussen een koelkast van 20 jaar oud en een nieuwe koelkast in euro's uitgedrukt?

Ik heb een koelkast van bijna 20 jaar oud, maar hij doet het nog altijd. Is hij echt aan vervanging toe omdat het veel zou besparen of is dat niet rendabel?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
4.2K
paulus811
11 jaar geleden
Een koelkast gaat vooral meer gebruiken wanneer de rubbers versleten zijn, of de deur niet meer perfect sluit. Het principe van een koelkast is in al die jaren niet veel veranderd, wel is het huidige koelmiddel veel minder schadelijk voor het milieu.

Het beste antwoord

Milieucentraal schrijft dit:

"Oude koelkasten of vriezers gebruiken aanzienlijk meer energie dan de nieuwe modellen. Een 10 jaar oude koelvriescombinatie (200 liter koelen, 100 liter vriezen) met energielabel C verbruikt ruim 550 kWh per jaar; dat is zo'n 120 euro per jaar (prijspeil 2011). Ter vergelijking: een nieuw soortgelijk model met energielabel A++ verbruikt nog maar ruim 200 kWh: nog geen 50 euro."

http://www.milieucentraal.nl/themas/energie-besparen/grote-energieverbruikers

In de consumentengids (april 2012) staat dat 15% van het energiegebruik van een gemiddeld huishouden opgaat aan koel-vriesapparatuur. En de Stiftung Warentest heeft uitgerekend dat sinds de jaren '90 koelkasten 61% minder stroom gebruiken.

De Consumentenbond heeft ook koelkasten getest, en daaruit blijkt dat heel zuinige koelkasten wel behoorlijk duur zijn. Energielabel A+++ en A++ tussen de 650 en 900 Euro, terwijl de geteste koelvrieskasten met A+ label tussen de 330 en 380 Euro kosten. De Bosch KGE36AW40 is de duurste en de zuinigste.

Als je koelkast al 20 jaar oud is, dan is de kans ook groot dat 'ie er de komende jaren een keertje mee ophoudt. Dus als je besluit om nu een nieuwe te kopen, ben je hoogstens iets te vroeg. Mocht je naast financiele motieven ook principiele motieven hebben (zuinig met energie in het algemeen) dan lijkt mij de keuze niet zo moeilijk en zou ik een nieuwe kopen. Als je het voor 1 oktober doet, spaar je ook nog een tientje uit, omdat de BTW dan nog 19% is. ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dus na zo'n jaar of 5 á 6, heb je doe nieuwe koelkast al weer terug verdiend aan energie besparing.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zoiets zal het zijn. Maar als je ook meerekent dat die oude koelkast van 20 jaar oud, de komende jaren toch echt een keertje stuk zal gaan, en ook dat je gewoon een koelkast nodig hebt, dan is het kostenplaatje veel gunstiger. In principe is het dan niet meer zo belangrijk wat dan precies de terugverdientijd is. Want over 2, 3 of 4 jaar zal er toch een nieuwe moeten komen.

Andere antwoorden (1)

Dat kan gemakkelijk oplopen tot een bedrag van zo'n 150 euro per jaar. Zelf kun je dat moeilijk meten,maar als je alleen de koelkast voor en na de aanschaf aan zet en je kijkt naar je elektrameter, kun je het verschil wel zien.