Kan je een startmotor met koolborstels regelbaar maken in toerental voor een zelfbouw elektrisch wagentje?

Ik wil een mini "sleepauto" maken een sterk karretje van +- 1 meter lang. Het hobby doel is om een auto voort te kunnen trekken. Nu ben ik thuis in verbrandingsmotoren en niet in elektro. De makkelijkste en sterkste aandrijving een lijkt mij een startmotor. Is zo'n motor regelbaar in toerental en zo ja hoe? Hoe gaan die zware amperrages door een regelaar. En stel dat er een vaste ketting aandrijving op zit waar laat ik dan de spanning die opkomt bij het afremmen. Het geheel moet rijden op 1 of meerdere auto accu's.
Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2K

Antwoorden (3)

in principe kun je dat met een startmotor doen, het meest complexe onderdeel is de besturing, maar dat valt op zich ook wel mee.

ikzelf gebruik een arduino microcontroller, daarvan is alles open source dus er staat zeer veel info op het net.

met de arduino stuur ik nu een hexfet (de IRFz46N) aan, deze kan in zijn eentje tot 55 Amp aan (met koelblok!), je kunt ze paralel zetten om zo meer aan te kunnen.

op de arduino zitten PWM uitgangen (Pulse Wide Modulation) dit is eigenlijk een gesimuleerde lagere spanning door vele korte pieken (de hexfet heeft een schakeltijd van microseconden dus dat gaat prima!).

simpel programmatje maken van enkele regels,
- wacht tot de knop aan staat
- lees instelling potmeter af
- geef %potmeter maximale spanning af

over het terugwinnen bij afremmen zou ik me geen zorgen maken voor iets wat je zelden gebruikt, de hexfets hebben een blusdiode, die horen dat dus op te kunnen vangen.

succes, leuk projectje
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee dat gaat niet met een normale startmotor: die verbruikt standaard zo'n 60 Amp en dat houden normale accu's maar enkele seconden vol. Bovendien draaien ze maar 1 kant op want poolwisselen werkt hier niet.
Een goede trekmotor, kompleet met versnelling en nog regelbaar bovendien: die vind je te kust en te keur bij bouwmarkten en ze noemen die: accuboormachine. Zelfs een achteruitrij zit er ook al op. Kwestie van een klein tandwieltje uit een racefiets op een bout in de kop spannen en ze gaan bloedhard: er komt nog een échte paardenkracht uit! In 2-hands winkeltjes liggen ze vaak ook wel, voor enkele eurootjes maar.
Overigens ben je op straat wel (blauw) kentekenplichtig en je mag niet harder dan 30 kM/uur - maar daar kun je onderuit komen door er een grasomkeerder of verticulatorwals voorop te monteren: in dat geval is het immers een landbouwvoertuig die bij toeval over de straat moet om in een ander weiland terecht te komen.
Maar waaròm ga je een kar zelf bouwen? Een golfkarretje kosten 2e-hands bijna niets maar wel zélf oplappen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Deze motor is daar niet zo geschikt voor, probeer liever een motor van een rolstoel te bemachtigen, die gebruiken ze ook volop bij de grote "robotwars" robots.