probleempje! Ík ben zo dom geweest om mijn grafische rekenmachine in mijn tas te laten zittern terwijl ik op pad was, zie verdere uitleg?

Ik was op bad en stopte een pak ijsthee erbij in. Het pak begon te lekken, haalde mijn ekenmachine er meteen uit en maakte hem droog. Toen ik thuis kwam heb ik hem verder laten drogen. Het probleem is nu, als jullie bekent zijn met de TI- 84 plus, de rij knoppen vanaf sto> 1,2,3,+ doen het niet meer. De rest wel. Wat kan ik nu het beste doen, of waar kan ik nu het beste naar toe? Ik ben namelijk zelf niet zo handig en het is een prijzig ding. Dus ik laat er liever iemand met verstand naar kijken. Alvast bedankt voor de goede ideen

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
7.7K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je ouders hebben toevallig geen verzekering die schade aan spullen buiten de deur ook dekt?

Antwoorden (2)

Ik heb gezocht en heb wel iets gevonden voor wanneer een mobiele telefoon nat is geworden. Aangezien het allebei apparaten betreft waarin een hoop elektronica zit, heb je misschien wat aan het onderstaande.

Zie de site http://electronica.infonu.nl/telecom/29004-help-mijn-mobiele-telefoon-is-nat-geworden-wat-nu.html. Helaas is kopiëren/plakken vanaf die site onmogelijk, dus even in een notendop:

Komt erop neer dat je meteen de batterij eruit moeten halen en droog moet maken. Verder het apparaat omwikkelen met keukenpapier en dat vocht laten opnemen. Vervolgens een pot met ongekookte witte rijst pakken en daarin 72 uur lang het apparaat stoppen.

Of het werkt, weet ik niet. Zal ook afhankelijk zijn van de tijdsduur tussen het moment dat het apparaat nat is geweest en het moment dat je gestart bent met reddingsmaatregelen.

Maar het allerbeste advies lijkt me toch een speciaalzaak raadplegen.
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
pas dus op dat je geen voorgekookte rijst neemt (de standaard rijst in de kast). Je moet rijst hebben die meer dan 8 min moet koken (richting een uur).
Jouw probleem is niet zozeer het vocht uit de thee, maar meer de suiker erin.
Het vocht kun je laten verdampen, of zoals in een ander antwoord beschreven in de witte rijst (of een andere vochtvreter) laten trekken, maar de suiker zal achter blijven.

De suiker is plakkerig, geleid stroom en zorgt voor oxidatie van metalen contacten. Allemaal redenen waarom die paar toetsen het niet meer doen.

Met name vanwege die oxidatie is het raadzaam snel te handelen. Die toetsen moeten schoon gemaakt worden. Wanneer je dat zelf niet kan, dan vrees ik toch dat je er mee terug naar de winkel moet.

Toegevoegd na 11 uur:
Nog even dit:

Mocht je besluiten om toch zelf proberen de calculator te repareren (wat ik zeker zou doen ! Een professionele reparatie is erg duur. En mocht je doe-het-zelf reparatie mislukken, dan kun je het apparaat altijd nog weggooien.)

Verwijder alle batterijen. Open het apparaat. Alle plastic onderdelen kun je rechtstreeks onder de lauw-warme waterkraan schoon maken. (wel goed laten drogen)
De elektronische onderdelen maak je schoon met natte wattips. De bedoeling is voornamelijk de suiker te verdunnen en er zo veel mogelijk van te verwijderen.
Laat alles goed drogen en zet het weer in elkaar.

Goede kans dat 'ie het gewoon weer doet.

Mocht je helemaal 2 linker handen hebben en je wilt voor een do-or-die gaan, verwijder dan alle batterijen en houdt de hele calculator onder de lauw-warme kraan. Hopelijk spoelt dit de thee-resten weg. Heeeeeeel goed laten drogen en dan pas de batterijen weer terug plaatsen.

Zonder batterij (=zonder spanning op de elektronica) kan de elektronica vaak verrassend veel hebben van gewoon zuiver water. Zolang er geen papieren of mechanische onderdelen in het apparaat zitten is er een redelijke kans dat de calculator het overleeft. Het is do-or-die, maar nogmaals: weggooien kan altijd nog.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Inderdaad, waarschijnlijk is het vocht alleen bij deze toetsen gekomen, vuil van de printplaat en onderkant (contactvlakjes) van de toetsen af poetsen en waarschijnlijk doet hij het weer!.. Kan idd een duur geintje zijn als je het wilt laten doen. Maar moet je hem anders weggooien.. dan zou ik het alsnog zelf proberen.