Als je trapezium nogal ver instelt voor een beamer, kan 't dan zijn dat de lamp dan daardoor minder snel mee gaat?

Normaal gesproken is 't beeld trapeziumvorming vervormd, als je vanaf een beamer vanaf 't plafond op een lagergelegen scherm 't beeld projecteerd. Om deze vervorming tegen te gaan, zit er een trapezium-knop op de beamer. Bij ons was die trapezium vrij vér ingesteld, omdat een neveneffect daarvan was dat 't beeld dan tenminste op 't scherm paste. Zonder dat overdreven trapezium-effect, of rechthoeking ingesteld, past 't beeld niet op 't scherm. (Loopt er aan de onderkant en bovenkant af.)

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.7K

Het beste antwoord

De levensduur van de gasontladingslamp wordt voornamelijk bepaald door het starten en de cooldown.
Een dergelijke lamp kan men beter een kwartier laten branden dan in dat kwartier uit en erger nog, weer aan doen.
Het starten van een niet afgekoelde lamp is een doodsteek voor zowel de lamp als de omvormer die de lamp voedt, omdat de druk in de lamp dan nog hoog is,
moet de voeding een veel hogere startpuls geven en
de lamp , omdat die voor snel opstarten de lamp veel extra energie krijgt, daardoor te warm kan worden en zelfs kan exploderen, ik heb dit meegemaakt!!
Bij goede koeling en in de ecostand, is een trapezium niet erg, een spiegel die het licht op de display (LCD of DPL)
straalt of het electronische displaysysteem verandert de vorm van het lichtveld, een zelfde geval als bij 16:9 versus 3:4 en andere aspect verhoudingen. Het displaysysteem zelf wordt tegenwoordig goed gekoeld en kan de geblindeerde velden ook koel genoeg houden.
De koeling en dus een schoon luchtfilter (betere doorlaatbaarheid) zijn dus verreweg de meest bepalende factoren voor beamers met gasontladingslampen.
Zorg dus dat een beamer niet in een nis of een hoekje zichzelf staat op te warmen, dan haalt een lamp de helft aan uren nog niet eens.
Ook een grote killer is de teer uit sigarettenrook.
Deze slaat op lamp en filters neer en verziekt het gehele systeem.
Het loont de moeite om een beamer via een gat in de muur
in het rook/kijkvertrek te laten projecteren, het best door een stuk ontspiegeld/optisch zuiver glas achter het gat.
Het goed toepassen van bovenstaande zorgt voor een meer dan gemiddelde levensduur.
Veel plezier.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ik neem aan dat je minder lang meegaat bedoeld?

De trapeziumafstelling heeft hier geen invloed op nee, alleen het aantal branduren.