Is het mogelijk/aan te raden/veilig om een verlengsnoer op een kabelhaspel aan te sluiten?

Dit omdat ik ongeveer 20 meter moet verlengen, en dergelijke kabelhaspels zijn behoorlijk aan de prijs. Ik heb het volgende in gedachte:
Stopcontact - verlengsnoer (15 meter) - kabelhaspel (5 meter) - enkele elektrische apparaten. Is dit mogelijk, of wordt het aangeraden om meerdere verlengende snoeren niet op elkaar aan te sluiten (wat ik in de wandelgangen wel eens vernomen heb)?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
5.3K

Het beste antwoord

Ieder verlengsnoer heeft een maximale belasting. Je moet dus even kijken wel snoer in jouw geval de "zwakste schakel" is. Als je er vervolgens voor zorgt dat de aangesloten apparaten dat kleinste maximum niet overschrijden, is er niets aan de hand.

Het gevaar zit hem in de verleiding om toch meer apparaten aan te sluiten, omdat je nu eenmaal meer contactpunten tot je beschikking hebt.
bamibal
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ik neem aan, dat je het verlengsnoer zelf in elkaar gaat zetten.
In dat geval is het wel aan te raden in de winkel aan te geven, wat je er aan het eind aan gaat hangen.
De verkoper zal je aan de hand daarvan het snoer met de juiste weerstand leveren.
Dan kun je veilig één verlengsnoer op de haspel aan sluiten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zorg er voor dat je zeker verlengkabel gebruikt met draden van 2,5 mm en dat uw kabelhaspel bij langdurig gebruik van de toestellen die er op aangesloten worden altijd afgerold is .
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Goede vriend, er is veel mogelijk maar veiligheid gaat voor alles: Nu zoals ik het begrijp, heb je een haspel, maar je komt te kort in lengte om bij je afname punt te komen.
Het kan dat je op de haspel een stekker plaatst(geaard) met daar achter een lengte snoer zoals je aangeeft. Wat belangrijk is dat je alles monteer volgens de NEN NORM. Stel dat er 20 ampere wordt afgenomen, dat moet je controleren een ( optelsom) en dan kom je ergens uit. Het is in het geheel soms heel niet erg zelfs meer vermogen aan het snoer te hangen binnen de toelaatbaarheid. Is het snoer dik van kern, kan er natuurlijk meer aan gelurkt worden als het dun snoer is natuurlijk minder afname. Zelf rijdt ik een Avento caravan bemerk met onze avento club mensen dat probleem ook tegen komen. En dan altijd onverwachts borg je eigen voor verrassingen. Gebruik goede snoeren liefst Neopreen, dit heeft grote voordelen
kan tegen zuren etc en laat zich goed op steken dus niet in de knoop en dat wil toch niet dit saggerijn. Of neem goed rubber snoer heeft grote voordelen t\v de kunststof snoer. Maar dat weet U zelf ook wel, werk veilig plas niet buiten het pottje plassen, want je verzekering gever kijkt mee als het fout gaat.
Met groet T.H.Nijssen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Altijd fijn om de expert aan het woord te horen!