Wat voor betekenis heeft het antwoord wat mijn rekenmachine geeft?

5,3x10-17

x10 is kleiner
-17 ook en staat hoger,

Iemand enig idee wat dit precies betekent?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.5K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kommma moet dan 17 plaatsen naar voren, dus 5,3 word 0,000000000000000053
Reddie
12 jaar geleden
Knap speurwerk.

Het beste antwoord

hoi diedje1996,

ik heb het nagerekend, er komt 36 uit.

vroeger hadden wij een ezelsbruggetje om de juiste rekenvolgorde te bepalen:
Mijnheer Van Dale Wacht Op Antwoord
M=machtsverheffen
V=vermenigvuldigen
D=delen
W=worteltrekken
O=optellen
A=aftrekken

optellen en aftrekken zijn gelijkwaardig aan elkaar, dus die mogen ook in omgekeerde volgorde worden uitgevoerd
delen en vermenigvuldigen komen eveneens overeen, ook hiervoor maakt de gekozen volgorde niet uit.

Machtverheffen en worteltrekken zijn gevoelsmatig ook gelijkwaardig, maar zijn dat NIET!!
maar in de door jouw gestelde opgave komen die twee niet voor, wat dus betekent:
eerst vermenigvuldigen 5,3 x 10 = 53
vervolgens aftrekken 53 - 17 = 36
als je nogmaals met 10 vermenigvuldigd, dan wordt dit 360.

wat is het probleem?
mogelijk een kapotte rekenmachine?

groeten, Dré
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
;) Tis een uitkomst van een som.
Niet een som zelf.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ach, nou zie ik het, je bedoelde 5,3 tot de macht 10-17
tsja, dat is heeeeel weinig. als je dat met 10 vermenigvuldigd, dan wordt de factor 10-16
het betekent 0,000--16nullen--000053
zo lang is het display van jouw rekenmachine niet.
dit noemen ze de wetenschappelijke notatie. de rekenmachine schakelt automatisch over als het getal niet meer in het display past.
je kan ook handmatig hiernaar overschakelen (meestal onder de functieknop). er is ook nog (alleen bij de betere calculatoren) een technische notatie, dan wordt het aantal nullen in groepjes van 3 weer gegeven.
kleiner: milli-micro-nano-pico-femto- etc
groter: kilo-mega-giga-terra-atta- etc. bij wetenschappelijke notaties in het 'groter' gebied, ontbreekt het - teken voor de macht. sorry voor de verkeerde uitleg in het eerste mailtje.
groeten, Dré

Andere antwoorden (1)

Dit is een heel groot getal, je weet misschien wat het betekent als er een 2tje staat op de plek van de -17, dat is tot de 2e, dus het kwadraat. Dit betekent 5.3x10 tot de -17e.

Toegevoegd na 3 minuten:
NIET MINNEN! TOEVOEGING! EEN HEEL KLEIN GETAL! Omdat er een - staat is het dus juist heel klein getal.
5*10^-2 is dus de komma 2 naar links 0.05.

Sorry

Toegevoegd na 11 minuten:
5.3*10^17=530 000 000 000 000 000
5.3*10^-17=0.000000000000000053