Het is een weerstand.

Een weerstand is een elektrische component die de eigenschap elektrische weerstand heeft. Het is een voorwerp dat dient om elektrische stroom beperkt door te laten.

Toegevoegd na 19 minuten:
Als je denkt dat het geen weerstand is, zou het ook een diode kunnen zijn.
bamibal
12 jaar geleden
Dat lijkt op een weerstandje, dat zijn dingen die ervoor zorgen dat bijv. led-lampjes in een schakeling niet teveel stroom krijgen en dat de draad niet te heet wordt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Moeilijk te zien wat de streepjes en kleur zijn,
maar als er maar 1 streepje op zit en het lijkt op dit:
http://shop.rabtron.co.za/catalog/images/zener%20diode.jpg
Dan is het een zenerdiode.
12 jaar geleden
heb het even vergroot bekeken en het lijkt rood glas te zijn zoals een gewone glasdiode . Het zwart streepje duidt de polarisatie aan.stroom gaat van boven naar beneden in uw geval op foto. Meestal staan op deze diodes een heel kleine aanduiding die begint met 1N .
vb 1N4001 ! Wel vergrootglas nodig !
Het kan ook een zenerdiode zijn . Dan lees je een bepaalde werkspanning af.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Reddie
12 jaar geleden
Het is inderdaad een diode.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
klopt is een diode +