Wat zijn mijn rechten wanneer mijn huisbaas opeens eist dat mijn vaatwasser wordt ontkoppeld uit mijn keukenblokje?

Mijn huisbaas kwam vandaag naar mij toe en zei dat de afvoer niet gemaakt was voor de afwatering van de vaatwasser. Daarnaast gaf hij aan dat bij lekkage de onderburen overal lekkage hadden vanwege de houten vloer. Hij gaf aan dat ik zelf vakkundig mijn keuken mocht betegelen en waterdicht maken en dat het dan wel kon. Hoewel het dan nog steeds een probleem zou zijn met de afvoer. De afvoer kon de druk niet aan van de afwatering. Ik heb echter deze vaatwasser al een jaar in gebruik.

Ik woon in een groter kamer van 70m2 met een keukenblokje met wastafel. Ik zelf heb er een koelkast en vaatwasser geplaatst. (Zie foto)

Mijn huisbaas heeft mij een week de tijd gegeven voor een oplossing.

De vaatwasser is echter door een vakkundig loodgieter aangesloten en die voorzag geen problemen. Toen ik zei dat lekkage hoorde bij de inboedelverzekering, zei hij dat hij daar niets aan had en dat de vaatwasser gewoon weg moet.

Wat zijn mijn rechten?

Toegevoegd na 50 seconden:
Ik ben niet van plan om afstand te doen van mijn vaatwasser..

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Zet de afwasmachine in een lekbak, al voor 12,50 te koop bij de Praxis (zie link). Bronnen:
- https://www.praxis.nl/gereedschap-installatiemateriaal/installatiemateriaal/sanitair/wasmachines/wasmachine-accessoires/sencys-lekbak-wasmachine/1860782
- https://www.google.nl/?gfe_rd=cr&ei=A5C5VMYskP7gBvSbgKAC&gws_rd=ssl#q=lekbak+wasmachine+ikea&tbm=shop
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Thanks! ga ik zeker aandragen, hoewel hij er waarschijnlijk niet mee akkoord gaat. Wat zijn mijn rechten als hij eist dat de vaatwasser sowieso weg moet volgens hem?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Wat zijn jouw rechten en wat zijn zijn rechten?
Dat staat in je huurcontract en dan nog, je geniet altijd huurbescherming dus hij kan je niet zomaar op straat zetten, zelfs al staat in je contract dat hij dat wel kan.
Maar de juridische strijd aangaan is een laatste optie, het verziekt je relatie met je huurbaas en sommige huurbazen zijn geen lekkertjes, dus een aangenaam wonen gaat zelden samen met een boze huurbaas. Ik zou je willen aanraden: zet het toestel in een lekbak, daarmee laat je zien welwillend te zijn t.a.v. zijn bezwaren die niet geheel onredelijk zijn want een afwasmachien wil wel eens incontinent zijn bij storing.
Ivana
9 jaar geleden
De restricties voor gebruik van de woning hadden bij aanvang van het huurcontract moeten worden vermeld. Nu kan hij dat niet meer eisen, hooguit vragen. Hij mag je woongenot niet opeens beperken. Vraag je wetswinkel.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
IK zou ook een waterslot plaatsen om te voorkomen dat de lekbak overstroomd op de zelfde link van Stamper te zien. Als je een valpijp van 80 cm boven een zwaanehals toepast zal het water nooit sneller weglopen als uit een gewone gootsteen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt voor de suggesties :) Ik ga het aankaarten zodra mijn huisbaas er weer over begint. Ik vrees alleen dat mijn huisbaas onredelijk zal zijn en niet open staat voor wettelijke goede en beagumenteerde alternatieven. Vandaar mijn vraag naar de rechten die ik heb. Zodat ik hem kan imponeren met wettelijke standaarden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Wettelijk kan je het omdraaien, je huisbaas mag met een wet / regel komen waarom ie weg zou moeten. Kan die niet dus mag ie blijven. Met een lekbak voldoe je aan zijn vraag de keuken plaatselijk "waterdicht" te maken. Een lekbak werk ook beter dan een waterdichte keuken, want bij een lekkage vind water zijn weg toch wel naar beneden. En als ie flauw gaat doen:
Eventueel slot vervangen en niet opendoen, want ook dat recht heb je. Dan mag ie via email of brieven gaan communiceren.
(niet opendoen raad ik niet aan, daar wordt het niet gezelliger op)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt voor je adviezen Jackd, daar kan ik wel wat mee. Ik zal hem in eerste instantie voorstellen - wanneer hij er volgende week weer over begint - om een lekbak aan te schaffen. Mocht hij dan nog steeds moeilijk doen, dan zal ik bluffen dat ik met rechtsbijstand heb gesproken en dat geen wettelijke gronden heeft om te eisen dat mijn vaatwasser wordt weggehaald. En dat hij volgens rechtsbijstand blij mag zijn dat ik op eigen kosten een lekbak aanschaf ;)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Aanvulling op bovenstaande; Mijn huisbaas is niet echt intelligent en bij het noemen van belangrijke instanties is hij snel te imponeren ;) Hehe.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nog even voor de zekerheid: denk goed na wat je zegt.
Een goeie verstandhouding is veel waard.
succes

Het beste antwoord

Je huisbaas kan geen rechten op zijn eis doen gelden. Sterker nog: hij dient ervoor te zorgen dat de afvoeren berekend zijn op normaal huishoudelijk gebruik inclusief huishoudelijke apparaten die voor gewoon gebruik toegelaten zijn. Mochten die afvoeren gebreken vertonen dan moet hij ze laten herstellen of aanpassen voor zijn rekening.

Als huurder ben je wel verplicht om dergelijke apparaten deugdelijk aan te sluiten en ervoor te zorgen dat die geen overlast kunnen veroorzaken. Verder gaat je verplichting niet.