Onze frituurpan overstroomt iedere keer weer. Wat kan de oorzaak zijn?

We gebruiken kokosolie om te frituren, maar iedere keer overstroomt de frituurpan (Tefal). Het gebeurt alleen bij patat, bevroren of verse patat maakt niet uit. Iemand een idee waar het aan kan liggen en hoe we het kunnen voorkomen?

Toegevoegd na 1 dag:
Natuurlijk doen we niet te veel olie in de pan, ruim onder het maximum-streepje. We gebruiken tegenwoordig verse friet, maar ook dan overstroomt de pan. Het maakt dus niet uit dat het bevroren is, of water bevat...

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
23.5K

Antwoorden (4)

Iets minder friet in de friteuse doen,, en ook de olie niet meer dan word aangegeven
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
je moet je friet even voorzichtig laten zakken en weer omhoog halen want eigenlijk heeft het te maken met temperatuur verschil.
wat je ook nog kan doen de temeratuur iets lager zetten .
duurt iets langer op deze manier
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Welleens gewoon iets gebakken in olie in een koekepan, en dat je dan zag dat het ging spetteren, omdat er IJS op het product lag, of WATER?

Je ziet het ook als je JUS maakt (zoals oma dat deed vroegah), je smelt boter, en doet er dan als het gesmolten is, de bouillon / water bij, en als je de boter te héét heb laten smelten gaat het ook zo enorm spetteren als je er vervolgens koud water bij doet...

Je gooit bevroren producten in de olie, water en ijs maakt dat de olie gaat spetteren, in dit geval gaat het dus overstromen, omdat ijskoud water en HETE olie gewoon niet goed samen gaan.

Je kan het voorkomen, door je spullen eerst even te laten ontdooien, een paar minuten (10, 15) voordat je gaat frituren.

Toegevoegd na 1 minuut:
Als je de temperatuur lager gaat zetten, dan wordt je product uiteraard niet gaar...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het vloeibaar frituurvet van tegenwoordig is eigenlijk voor het grootste deel alleen zonnenbloemolie.
(soms 100%)
Echter met een toevoeging een antischuim middel.

Eigenlijk wel apart frituren in kokosolie.

Je zou er dus een antischuim middel in moeten doen.
Hoe je daar aankomt?