Wat is kringstroom precies?

Ik heb pas geleerd op cursus dat het niet goed is om het snoer van de stofzuiger erom heen te wikkelen(om de stofzuiger)dan zou je kringstroom krijgen,maar wat is dat precies en waarom is het schadelijk?

Natuurlijk heb ik eerst zelf gegoogled maar kwam er toch nog niet uit ;)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2K

Het beste antwoord

Het is een fabeltje dat een snoer dat om de stofzuiger gewikkeld is een "kringstroom" zou opwekken.
Ook bij het gebruiken van een gedeeltelijk opgerolde haspel is er geen probleem met de spoelvorm, hooguit met warm worden door de elektrische weerstand van het snoer.
Bij een opgerold snoer heb je twee aders die de stroom geleiden, de ene voert de stroom aan en de andere voert de stroom weer af.
Er is dus eigenlijk sprake van twee spoelen met tegengestelde gelijke stroom.
Alle elektromagnetische effecten die de ene spoel opwekt worden dus exact gecompenseerd door de andere spoel, het resulterende elektromagnetische veld is nul.

Toegevoegd na 8 minuten:
Om overigens de vraag "wat is een kringstroom precies?" te beantwoorden: een kringstroom is een verschijnsel dat voorkomt bij het verschijnsel supergeleiding.
Het duidt op het ontstaan van een rondgaande stroom in een stuk supergeleidend materiaal zonder dat een externe spanning werkzaam is.
Ook kan men het remmende effect van een sterke magneet op een bewegend stuk niet-magnetisch metaal toeschrijven aan kring- of wervelstromen in het metaal.
(Foucault effect)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Doordat je snoer opgerold blijft, creëer je een spoel. En om een heel lang verhaal kort te maken, zie bron :)