Wat gebeurt er wanneer je fabrieks af, 2 in serie verbonden verwarmingselementen werkend op 220V vervolgens op eigen initiatief in parallel verbindt?

Ik wil graag de boven- en onderverwarming spiraal van mijn Pizza oventje afzonderlijk bedienen met een extra schakelaar.

Toegevoegd na 7 minuten:
Aan de buitenzijde van de oven staat op het type plaatje een elektrisch vermogen vermeld van 1100-1200W.

Toegevoegd na 10 minuten:
Een andere manier om ze dan toch afzonderlijk van elkaar met een extra schakelaar te bedienen?

Toegevoegd na 55 minuten:
Als ik het goed begrijp moet ik dan voor het boven verwarmingselement een weerstand plaatsen zodat wanneer ik de knip indruk om het onder verwarmingselement uit te schakelen, het boven verwarmingselement geen opdonder krijgt van 220V ? Maar als ik de knip weer uitdruk dan krijgen beiden toch veel minder dan oorspronkelijk fabrieks af vanwege de weerstand die er dan tussen zit? Of moet die dan ook met een extra schakelaar aan en uit worden gezet? Dan, is het de moeite waard vanwege de kosten (van de weerstand) om deze modificatie aan te brengen?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

hoi goeievraagalg, die verhuistrafo is de juiste oplossing maar het kan ook anders, neem een 'dikke' diode die bestand is tegen 10A (theoretisch 5A, maar ik neem wat armslag) en 500V 230V topwaarde = 322V, maar ook hier wat armslag ruimte deze zware jongen houdt de helft van het opgenomen vermogen tegen, waardoor je het element toch op 230V kan aansluiten. de diode neemt nagenoeg geen vermogen op, dus met twee dan deze dioden ben je in zaken sluit de dioden 'antiparallel' aan, zodat bij gebruik van het volle vermogen (2 elementen) het vermogen symmetrisch is. hiermee veroorzaak je wel enorme netvervuiling, maar wie zonder zonden is, werpe de eerste steen. helaas veroorzaakt dit wel wat stoorsignalen, dus wanneer TV, radio en mogelijk andere apparaten protestgeluiden laten horen, dan weet je waarvan het komt. ohja, het duurt wel langer voordat de pizza klaar is. smakelijk eten groeten, Dré

Doe maar niet dan want dan zijn die verwarmings elementjes per stuk 115 a 120 V ( de norm is 230 Volt aansluitwaarde in Europa). Dus als je ze parallel aansluit branden ze meteen door. Toegevoegd na 20 minuten: Die aanduiding op het plaatje is het opgenomen vermogen in Watts. Dat heeft niet direct met de spanning te maken. Wel met het vermogen per elementje: ca. 600 Watt per element. Als je de elementjes onafhankelijk van elkaar zou willen laten werken betekent dat dat je op z'n minst een serie weerstand moet gaan gebruiken die 250 Volt opneemt voor elk element dat je tijdelijk wilt uitschakelen. Die weerstand moet dan ook nog wel wat vermogen hebben om niet te heet te worden. De stroom gaat dan via een extra schakelaar naar het element en de weerstand in serie wat samen de kring op een totaal spanning van weer 230 Volt brengt. De weerstand is dan een soort spanningsdeler. Toegevoegd na 1 uur: Het meest simpel is om per elementje een serieweerstand op te nemen en een schakelaar (aan/uit) Zo kun je beide elementen naar believen aan en/of uit zetten. Neem voor de serieweerstand een ohms exemplaar van ca. 48 ohm/ 300 Watt. Deze worden knap heet dus zorg dat ze hun warmte goed kwijt kunnen en geen onderdelen in de fik kunnen zetten. Gebruik ook teflon sokjes om de open verbindingen. Je kan natuurlijk ook kijken of je de elementjes op zich kunt vervangen voor 230 volt exemplaren en die dan meteen parallel aansluiten. maar of die gaan passen betwijfel ik.

Dat gaat niet lukken met weerstanden. Als een enkel element op 110 V een warmte ontwikkelt van 600 W, dan zal de voorschakelweerstand ook een warmte ontwikkelen van 600 W, namelijk net zo veel als het andere element. De enige oplossing hiervoor is een verhuistransformator, die de spanning van de 220 V naar 110 V omzet. Daarna mag je naar keuze boven, onder of beide elementen aanzetten.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100