Wat gebeurt er wanneer je fabrieks af, 2 in serie verbonden verwarmingselementen werkend op 220V vervolgens op eigen initiatief in parallel verbindt?

Ik wil graag de boven- en onderverwarming spiraal van mijn Pizza oventje afzonderlijk bedienen met een extra schakelaar.

Toegevoegd na 7 minuten:
Aan de buitenzijde van de oven staat op het type plaatje een elektrisch vermogen vermeld van 1100-1200W.

Toegevoegd na 10 minuten:
Een andere manier om ze dan toch afzonderlijk van elkaar met een extra schakelaar te bedienen?

Toegevoegd na 55 minuten:
Als ik het goed begrijp moet ik dan voor het boven verwarmingselement een weerstand plaatsen zodat wanneer ik de knip indruk om het onder verwarmingselement uit te schakelen, het boven verwarmingselement geen opdonder krijgt van 220V ? Maar als ik de knip weer uitdruk dan krijgen beiden toch veel minder dan oorspronkelijk fabrieks af vanwege de weerstand die er dan tussen zit? Of moet die dan ook met een extra schakelaar aan en uit worden gezet? Dan, is het de moeite waard vanwege de kosten (van de weerstand) om deze modificatie aan te brengen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.5K

Het beste antwoord

hoi goeievraagalg,
die verhuistrafo is de juiste oplossing
maar het kan ook anders, neem een 'dikke' diode die bestand is tegen 10A (theoretisch 5A, maar ik neem wat armslag) en 500V 230V topwaarde = 322V, maar ook hier wat armslag ruimte
deze zware jongen houdt de helft van het opgenomen vermogen tegen, waardoor je het element toch op 230V kan aansluiten.
de diode neemt nagenoeg geen vermogen op, dus met twee dan deze dioden ben je in zaken
sluit de dioden 'antiparallel' aan, zodat bij gebruik van het volle vermogen (2 elementen) het vermogen symmetrisch is.
hiermee veroorzaak je wel enorme netvervuiling, maar wie zonder zonden is, werpe de eerste steen.

helaas veroorzaakt dit wel wat stoorsignalen, dus wanneer TV, radio en mogelijk andere apparaten protestgeluiden laten horen, dan weet je waarvan het komt.

ohja, het duurt wel langer voordat de pizza klaar is.
smakelijk eten

groeten, Dré
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je wel ook voor een alternatieve oplossing. Het gebeurt vaak dat je een apparaat wil aanpassen in het belang van eigen portemonnee, milieu en ook simpelweg dat het zonde is een heel apparaat weg te gooien enkel voor iets kleins dat net niet aansluit bij de rest van het systeem. Als ik het een en ander bekijk is het verstandiger een nieuwe te kopen die een boven en onderschakelaar heeft zoals de Bestron DLD 9070 voor EUR 60,00 i.p.v. een trafo van EUR 129,00 en een schakelaar inbouwen. Dan voor de weet, voor zover ik het begrijp: stel want het lijkt me niet reëel maar dat het ene element op 50V zou werken en die ander op 180V en in serie verbonden dan zou er in principe niks aan de hand zijn? Want 230V wordt gewoon verdeeld? Behalve als het vermogen (Watt) niet hetzelfde is want dat zou betekenen dat het ene element niet volledig tot zijn recht komt en de ander brandt door.
Reddie
12 jaar geleden
Had ik even niet aan gedacht. Goeie oplossing. +4U!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
twee dikke dioden zijn toch goedkoper!
gewoon uitproberen, nieuwe oven kan altijd nog.

Andere antwoorden (2)

Doe maar niet dan want dan zijn die verwarmings elementjes per stuk 115 a 120 V ( de norm is 230 Volt aansluitwaarde in Europa). Dus als je ze parallel aansluit branden ze meteen door.

Toegevoegd na 20 minuten:
Die aanduiding op het plaatje is het opgenomen vermogen in Watts. Dat heeft niet direct met de spanning te maken. Wel met het vermogen per elementje: ca. 600 Watt per element.

Als je de elementjes onafhankelijk van elkaar zou willen laten werken betekent dat dat je op z'n minst een serie weerstand moet gaan gebruiken die 250 Volt opneemt voor elk element dat je tijdelijk wilt uitschakelen. Die weerstand moet dan ook nog wel wat vermogen hebben om niet te heet te worden.

De stroom gaat dan via een extra schakelaar naar het element en de weerstand in serie wat samen de kring op een totaal spanning van weer 230 Volt brengt. De weerstand is dan een soort spanningsdeler.

Toegevoegd na 1 uur:
Het meest simpel is om per elementje een serieweerstand op te nemen en een schakelaar (aan/uit)
Zo kun je beide elementen naar believen aan en/of uit zetten.

Neem voor de serieweerstand een ohms exemplaar van ca. 48 ohm/ 300 Watt. Deze worden knap heet dus zorg dat ze hun warmte goed kwijt kunnen en geen onderdelen in de fik kunnen zetten. Gebruik ook teflon sokjes om de open verbindingen.

Je kan natuurlijk ook kijken of je de elementjes op zich kunt vervangen voor 230 volt exemplaren en die dan meteen parallel aansluiten. maar of die gaan passen betwijfel ik.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je wel voor je goede uitleg. Hoe berekent men de weerstand uit, in dit geval, 48/300W ?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Door toepassing van de wet van ohm. Je weet de spanning ca.110 volt (want je element is in serie de helft van 220 Volt) en je weet het opgenomen vermogen ( ca 600 Watt) van het element. Dit vermogen vertaal je naar stroomsterkte (A) door I=P/U. Dan weet je de opgenomen stroomsterkte. Volgt dus: 600/110= 5.45 A Omdat je een gelijkwaardige belasting als spanningdeler moet gebruiken moet de weerstand evenredig zijn aan het element. De weerstand bereken je dus door 110 te delen door 5.45 (R=U/I) = 20 ohm. Maar omdat de echte spanning over deze twee onderdelen 230 Volt is deel je de I/2 en vermenigvuldig je R*2. Dus de opgenomen stroomsterkte bij 230 Volt is 2.72 A
230 * 2.72= 626 Watt bij 40 ohm. Maar wat m'n collega hieronder al opmerkte, De warmtedissipatie bij dit soort weerstanden is zo hoog dat deze oplossing eigenlijk geen voorkeur verdient. Je bouwt als het ware een tweede element in met een even hoog verbruik. De oplossing met een verhuistrafo is in deze veel beter.
Gewoon van 230 naar 110 Volt met een afgegeven vermogen van ca. 10 Ampere is een manier om zonder gevaar voor brand de boel parallel en gescheiden aan te sluiten. Kost iets meer maar wel veel veiliger.
Dat gaat niet lukken met weerstanden. Als een enkel element op 110 V een warmte ontwikkelt van 600 W, dan zal de voorschakelweerstand ook een warmte ontwikkelen van 600 W, namelijk net zo veel als het andere element.
De enige oplossing hiervoor is een verhuistransformator, die de spanning van de 220 V naar 110 V omzet.
Daarna mag je naar keuze boven, onder of beide elementen aanzetten.
Reddie
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Da's dan nog niet zo'n gek idee dat ik me bedenk en die enkele Volts die er dan teveel of te weinig doorkomen zal niet voor problemen zorgen denk ik zo. Heeft toch altijd wel een tolerantie? 240V-220V dus dan ook zo iets van 110V-120V. Wel een gedoe, eerst de ene stekker voor de 220V (allebei de elementen ingeschakeld) uit het stopcontact. Dan op de extra schakelaar knippen, waardoor het onderelement uitgeschakeld wordt en dan de trafo van 110V in het stopcontact steken. Maar als het zo opgelost wordt dan is dat ook goed.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zo iets als boven op de foto te zien is, een 700 Watt capacity heavy-duty Voltage Converter/ Transformer met dual step up or step down functionality.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
een + voor reddie. Verhuistrafo gaat echt wel goed werken.
Reddie
12 jaar geleden
@goeievraagalg, tussen verhuistrafo en elementen mag je gewoon een schakelaars zetten. (5 A, dat wel.)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je wel voor de goede uitleg. Zat me te bedenken dat zo een trafo bijna drie nieuwe Pizza oventjes kost. Er moet toch een goedkopere manier hiervoor zijn? Waarom plaatst de fabrikant in deze oven twee verwarmingselementen van 110V en dan in serie i.p.v. twee verwarmingselementen van 220V en alles gewoon in parallel? Het Inventum model PM 100 komt niet uit de US voor zover ik weet.